16 september 2014

Alanya 2014 - dag 2

Resans andra dag, lördag, började med alarm klockan 9:15. Otroligt tröttsamt att stiga upp! Vi gick ner och käkade frukostbuffet, och tog sen picket och packet och traskade iväg på ett litet morgonäventyr.

Förra gången vi var i Alanya, 2011, bodde vi riktigt nära en fruktmarknad. Kollade på kartan att det inte låg alltför långt borta, så vi bestämde oss för att leta oss dit.
 Och fram kom vi! Här fanns massor av färska, härliga frukter.
 Och fisk, som kanske inte doftade sådär jättehärligt...
 Handlade hem en stor påse vindruvor, bananer och jordgubbar. Alltså typ 1 kg på var. Och det kostade oss ungefär 5€! Sen traskade vi tillbaka till hotellet, för klockan 11 hade vi bokat in oss på Hamam. Fast jag varit fem gånger till Turkiet hade jag aldrig tidigare varit på Hamam! Så det var på tiden. Och vilken upplevelse sen. Blev skrubbade och skummasserade, fick ansiktsmask och sen ännu som avslutning en halvtimmes helkroppsmassage.
 Kände oss som nya mänskor efteråt! Sååå skönt! Rekommenderar verkligen Hamam.
 Klockan var ungefär 12:30 när vi kom oss till poolen. Varmt och härligt väder igen! Lite fler moln är dagen innan. For upp till hotellrummet på lunch runt klockan tre.
 Vid 16-tiden såg det ut såhär på himlen och vi fick ge upp för dagen, bara fler och fler moln samlades kring oss!
 Overkillade lite med chips, choko och vindruvor medan vi spelade kort. Kom att ångra det djupt efteråt...
 Denhär gången vann jag INTE!
 Så gick vi småningom in och duschade och fixade oss. Under tiden började det ösregna och åska utanför... Och ja, såhär brun var jag efter andra dagen!
 Kul att gå ut i dethär vädret? Nä! Så vi ringde efter taxi. Taxin lämnade oss en bit utanför bazaarområdet och vi fick springa för våra liv för att inte bli genomblöta. Precis som 2011 fick vi, till vår stora förskräckelse, köpa ett paraply... Fuck my life liksom!
 Kom oss tillslut, efter en stunds virrande, till Josefs Platz Steakhouse dit vi hade planerat att gå för kvällens middag. Till förrätt blev det Lavash (kärleek!) och nån slags vitlöksminipizzagrej. Gött!
 Här har ni mig! Och nä, jag drack inte öl...
 Den supergoda middagen! Typ det möraste köttet jag nånsin ätit, mm...
 När nån beställde Irish Coffee på restaurangen gjorde kocken/servitörerna en show. Haha, sambon blev avskräckt...
 ... och tog en drink istället!
 Själv åt jag en bananasplit. Regnet saktade i, så vi kunde tack och lov gå hem efter middagen. Skönt att gå ner maten lite!
 Klockan var så lite när vi kom tillbaka att vi bestämde oss för att ta varsin drink vid hotellbaren. Här introducerades jag för Peach Daiquiri, som var det absolut bästa jag nånsin i hela mitt liv druckit i drinkväg. MÅSTE lära mig att göra dessa hemma! Såfakinjävlagottasså. Vid dethär laget hade jag sån matkoma att jag nästan vek mig dubbelt...
Och detta var alltså kvällens outfit!
Satt en stund och spelade kort på balkongen innan vi sökte oss i säng 12-tiden.