19 oktober 2016

Snart är det jul här i vårt hus...

Som ni kanske vet så är jag rätt tokig i julen och allt vad den innebär. Det är inte bara galningar som fantiserar om jul redan i oktober... Kom på mig själv förra veckan med att kolla runt i butikerna om de inte ska börja plocka fram julpynt snart. Tänker på julmat mest hela tiden, och hoppas på ett långt och skönt jullov med mycket snö, minusgrader och många sovmorgnar. 

I år blir det ju lite annorlunda med julbestyren, i och med att jag sådär halvt skaffat mig ett helt nytt liv sen förra året. Jultraditionerna håller jag fortfarande hårt i, men t.ex. julpyntandet får jag nog ta en riktigt funderare kring. Det är ju inte precis som om jag kan pynta 46 kvadrat på samma sätt som 117... Har en stor jullåda full med pynt nere i förrådet, och en nästan lika stor låda med endast jultextilier. Borde småningom dyka ner i dem och inventera lite. Skicka något åt Kalle, kanske sälja bort sånt jag inte har plats för eller kommer att använda.

Den stora besvikelsen för den här julen är väl att vi inte har rum med nån julgran inne i lägenheten. Men tack och lov så har vi en stor och fin balkong dit det gott och väl ryms en julgran. Problemet är väl bara att doften försvinner... Nå, får fixa ihop lite extra julapelsiner och ta in några bordsgranar och kanelstänger i stället, så ska väl nog juldoften infinna sig. Åh, som jag längtar redan! Borde kanske plocka fram mitt julhäfte snart, och börja anteckna vem som ska få julkort, vilka julklappar jag ska köpa, osv. 

Varför jag tycker så mycket om julen? Av dessa enkla orsaker (och kanske några till):

Man får "sträka åpp se" och gå på diverse julfester.
Hemmagjort julgodis och jullimpor.
Alla fina julblommor.
Pepparkaksbakning på självständighetsdagen.
Pyjamapäivä fast hela jullovet om man så vill.
JULMAT <3 <3 <3
Att "pynt bottni".
Doften av julapelsiner.
Äta hemgjord pepparkaksglass tills det kommer ut genom öronen.
Julmarknader och dylika evenemang som skapar julstämning.
JULKLAPPAR.
Jultextilier.
Den årliga julklappsshoppingen i Tuuri.
Pynta granen.
Doften av hyacinter.
Göra små konstellationer av julföremål.
Kalle Anka på tv.
Skicka och få julkort.
Baka karelska piroger med mommo.
ROCKY ROAD.
Mina fina tro, hopp och kärlek.
Denna fina tomte var en favorit ifjol. Fick den av Marias mamma Karin!
Pepparkakor med vitmögelost och glögg. NAM.

Finns det nån annan där ute som längtar efter julen lika mycket som jag?

1 kommentar:

  1. Jag ha jo gaji från 75 kvadrat ti 148 kvadrat så ja behöver nåo julpynt om e lämnar övär fö te 😁

    SvaraRadera