24 oktober 2016

Långledigt

Höstlovet och helgen var så avkopplande men samtidigt händelserika, att jag inte ens hann skänka bloggen en tanke. Men det börjar väl vara mer regel än undantag... Hursomhelst, jag har inte varit utan att göra under mina lediga fyra dagar, så mycket kan jag säga.

I torsdags hade jag och Louise bokat in en riktig loppisdag i Vasa. Åkte iväg vid 11-tiden och var hemma igen runt klockan 17. Hann en sväng till nya Comboliina, till Combo och till Fyndis. Däremellan stack vi oss in till Clas Ohlsson, lunchade på Kaffehuset August, och tog fikapaus på Sweet Vasa. Om vi fick med oss nåt hem då? Ja, lite smått och gott. Jag hittade en kortärmad klänning och en långärmad tröja för totalt 3€. En liten marmormortel som sällskap till den större jag redan har hemma på köksbänken, en sagobok till dagis, och sen lite husgeråd. Avslutade ännu dagen med en skön 1,5 timmars promenad, i samma sällskap. Sen var det skönt att äta lite nacho cheeseballs framför filmen Härmä tillsammans med sambon.

En radio som jag gärna tagit med mig hem, om den kostat 90% mindre.
Dagens outfit!
Supersmarrig räksallad på August...
... och citroncheesecake på Sweet Vasa.

På fredag hade Sebastian också "höstlov", så vi passade på och gjorde pancakes-frukost och åkte sen iväg till Vasa (igen, woho...). Han skulle förnya passet och jag var mest med som sällskap. Vi åt på Rax och handlade på Prisma, och sen var den stadsresan över. Påbörjade förrådshylla-byggarprojekt nere i källaren när vi kom hem. På kvällen var vi bjudna till svärisarna på pajkväll. Åt oss mätta på de goda pajerna och spelade sen lite sällskapsspel och drack nåt glas vin. En riktigt trevlig afton!

Var ute på en morgonpromenad medan sambon gjorde sitt morgonpass i skogen.
Älskar frukost <3
Såhär kan det se ut när man har pajkväll!

Lördagsmorgonen innebar tidig väckning för mig (4:45!), för då bar det av till Haparanda tillsammans med ett litet men naggande gott gäng Mirkaiter. Jag och Tanja sov oss nästan genom hela ditresan, så det var ju en fördel... Hann besöka Ica Maxi, Systembolaget, några småbutiker, och sen IKEA. Hann just och just till bussen innan det var dags att åka hem igen. Hemresan däremot kändes evighetslång, men hem kom vi oss i alla fall, runt klockan 23. Var ganska trött efter att ha varit igång hela dagen!

Lunch/middag på IKEA.
Dagens sällskap. Tack Tanja för att jag fick följa med!
Det ser ut som om vi (jag) mest handlade ljus...

På söndag körde jag iväg till Nykaabi på förmiddagen. En tur med tant Elli, och sen hälsade jag på Marie, Robbi och pojkarna i deras nybyggda hem. Gissa vem som blev hussjuk igen... Sebastian och jag byggde klart vårt lilla projekt förrådshyllan, och gjorde i ordning i förrådet. Ska berätta mer om det projektet sen! Och plötsligt var höstlovet och helgen över, och det var dags att dra täcket över sig och slumra in för att orka med en till arbetsvecka. 9 veckor kvar till jullov, nu kör vi!

Söndagsfrukosten kräver givetvis lite Marimekko-porslin och en inredningstidning.
Finaste tanten surtant!
Marie och Robbi hade det så fint i sitt nybyggda hus.
Behöver man en hylla till förrådet bygger man den givetvis själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar