25 september 2016

Min första

Ännu en lista till bloggen.. Antar att jag inte behöver kommentera mitt val desto mer. Denna hittade jag hos Daniela.

Min första kärlek: Var min granne, som jag var kär i i nästan tio år. Tyvärr blev det aldrig nåt av den förälskelsen, till min stora besvikelse. Men jag försökte i alla fall, väldigt hårt!

Min första kyss: Var också med ovanstående granne. Bakom jordkällaren hemma hos mig, när jag var fyra år, han sex. Minns det som igår!

Första gången jag fick mitt hjärta krossat: Oj, sådär riktigt på riktigt så var det väl kanske när jag var 17, och min första riktiga pojkvän gjorde slut. Men jag har alltid varit en person med väldigt starka känslor, så kan väl nog säga att jag fått mitt hjärta krossat på flera sätt långt före den dagen.

Min första pojkvän: Var min kompis storebror i lågstadiet. Jag var kär i honom, vi brevväxlade och sade hej i skolan, och sen var det över lika fort som det "börjat". Skrattar fortfarande åt hur löjligt allt egentligen var, trots att man själv där och då tyckte att det var så coolt och romantiskt.

Min första mens: Kom när jag var 11, sommaren mellan fyran och femman. Var absolut inte mentalt redo för den händelsen, och har fortfarande lite trauma och obehag när det diskuteras mens, bindor osv.

Min första tidningsartikel: Har för mig att mamma berättat att jag var på första sidan i tidningen som liten bebis, där det skrevs om att Nykarleby var Finlands lyckligaste stad. Annars kommer jag inte på när jag skulle ha medverkat i en artikel i tidningen? Kanske nåt varmansrelaterat i så fall.

Första gången jag var med i tv: Om inte tidigare, så i Nykarlebys egna tv-kanal NyTV:s "Fråga sexan". Skulle verkligen vilja se den inbandningen nu! Minns till och med vad jag hade på mig den dagen, och vilka andra jämnåriga som medverkade. Så mycket kan jag säga, att vi inte vann...

Min första lön: Var från mommo och moffas blomsterbutik Asta, där jag jobbade sommaren före nian.

Min första bil: Var en ljusgrön Nissan Almera, som jag fick i överraskningspresent på 18-årsdagen. En riktig trotjänare som nästan aldrig bråkade. Tyckte verkligen om att köra med den! Tyvärr fick "Nissi" flytta till Erikssons skrot efter att jag krockat den i Skata i Jeppis vintern 2012.

Min första sport: Var nog säkert hästar, som jag började med vid 5-års ålder. Har inte sportat (hehehe) med så mycket annat, stor och klumpig som jag alltid varit. Men har för mig att jag en gång i tiden funderade på en skidkarriär, och till och med deltog i några tävlingar. Var kanske 4-5 år. Sen insåg jag att jag var för tjock och att min pappa sög på att valla skidor, så det fick bli nån annans karriär i stället.

Min första resa: Förutom några resor över till Sverige för att hälsa på min faster, så var den första riktiga resan nog vår Gran Canaria-resa på 2002. Åkte med familjen och en annan familj till Maspalomas. Minns att jag tyckte spanjorerna var heta, vårt hotell hette Grimanesa (pappa kallade det för Grävanäsa), jag köpte en Shakira-skiva i ett av shoppingcentren, och att vi besökte en strand där det var så blåsigt att man fick sand innanför bikinibyxorna. Har också för mig att vi blev lurade när vi köpte en videokamera, och att jag hade en "vän" i form av en konstig fågel på Palmitos Park. Jag och Janica åkte också i en rutschbana som vi trodde skulle leda till vår död. Egentligen en ganska spännande resa, alltså!

5 kommentarer:

  1. Woopwoop, VEM vann Fråga sexan? HAHAH. He, om na, e väl värt att finnas på meritliston! En annan rolig historia e att vi fick en Mirka-ryggsäck full me sponsorpriser. Ha aldri använt ryggsäckin (väskon e rund, cylinderforma, å har ett Abranet slippapper fastsöma mitt på..), åså låg an fram i hallen vi pappas igår. Tydligen had an hitta an, tyckt e va en bra väsko å använt an för fullt tå di va ti Kreta. Nara såde..12 (?) år senare, haha!
    Ps. E bodar finnas inbandat på en vhs i Jepo!
    Ps 2. Do ha ju figurera i tidningan från revyn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jajaja :D ojdå, he va jo liti lyckat att pap din had håksa på han precis no!?
      PS ja tror vi har å banda in e, men e osäker på om vhs-filman finns kvar namejr. sko va skitkul att si!

      Radera
  2. Angående tidningsartikel så minns jag att ni va me i Nyykaabi posten från en dag i stallet på sportlovet, du, minna, michi mfl.

    SvaraRadera
  3. Har ju hande tidningsartikeln (eller bildin) på fb, när vi e Spice Girls i stalli :D

    SvaraRadera
  4. kul att du också fyllde i den, såna här e så roliga att läsa! :)

    SvaraRadera