22 juni 2016

Trek America dag 1 - New York & Cayuga Lake

Igår kväll vid halv åttatiden blev jag upplockad utanför hostellet i New York, och färdades med en shuttlebus till Newark. Fun fact, fyra av passagerarna i bussen var från Sverige, och två från Norge. Vad är oddsen liksom!? Halva Skandinavien representerat i en van i New York... Nå, innan jag kom mig till mitt hotell Hampton Inn i Newark blev det lite smått panik. Chauffören släppte till att börja med av de övriga passagerarna vid flygfältet, och sen skjutsade han mig till upplockningsplatsen för hotellskjutsar. Då inser vi att en av mina väskor är borta.. Bara att fort köra tillbaks till flygfältet (5 minuter) och hoppas att nån tagit fel av misstag. Tack och lov så stod två förvirrade medpassagerare där med min väska i handen. Men huhh, for nog ganska många tankar genom mitt huvud på de där fem minuterna... Hursomhelst, checkade in på hotellet, tog ett skönt bad, packade om mina väskor och gick sen och lade mig.


Hampton Inn Newark Airport. Lyx med två sängar - en att sova i och en att förvara saker på...

Idag var det väckning 0600. Frukost och fix, och sen utmanade jag ödet och traskade längs en grus/gräsgång invid motorvägen till Hilton-hotellet, som låg några hundra meter från där jag övernattat. På Hilton skulle vi träffas med Trek America-gänget klockan 7:30. Åtta glada medpassagerare och en tour leader fick jag träffa där och då. Vi gjorde lite "paperwork", lekte en namnlek, och sen var det bara att packa bilen och åka iväg. And so it begins, det stora äventyret jag väntat på så länge!

Vi for iväg från New Jersey, körde en sträcka genom Pennsylvania, för att slutligen stanna i New York (state). Tre delstater på en dag, vill säga! Måste verkligen säga att Ithaca blev en stor favorit längs vägen. Så otroligt vackert med grönska, upp och ner och kringelikrokar, och Cayuga lake vid sidan om vägen. Tyvärr fick jag inte så många bilder, i och med att vi färdades i bil.. 

Med en pisspaus och en lunchpaus samt ett besök till en vingård var vi framme i den lilla staden Auburn nån gång runt halv sex på kvällen. Min rumskompis för natten heter Jackie. Slappade en stund, gjorde oss i ordning och mötte sen upp med resten av gänget kvar över sju. Traskade iväg en liten bit in till centrum, där vi hade bokat bord på ett ställe vid namn Prison City Pub & Brewery. Otroligt fint ställe! Riktigt min stil, och med härlig livemusik och god mat. Jag åt Bucher's Steak. Sen gick vi ännu in till puben bredvid och satt ute på terrassen och lyssnade till live jazzmusik och pratade en stund.

På frukosten fick man göra sina egna våfflor. Gott!
Vår tour guide Liz försöker förklara för oss hur vi ska packa i släpvagnen på bilen...
... och vi lyckades väl ganska bra! Bara 20 gånger kvar, gissar vi är proffs sen i slutändan!
Out on the road.
I vackra Ithaca gick vi på en kort vandringsled, Cascadilla Gorge Trail.
Sen gjorde vi ett besök till universitetsområdet Cornell. Vackert, önskar att jag kunde ha fångat känslan och omgivningen på bild eller film..
Nästa stopp var Thirsty Owl Wine Company, där vi fick provsmaka fem olika viner.
Cayuga Lake i bakgrunden, hör till Finger Lakes.
Vårt fina ekipage!
Prison City Pub & Brewery.
 Grabbarna och Jackie gjorde en ölprovning som hette duga!
 Vårt lilla gäng, från vänster: Lizzie, Caroline, Jackie, vår tour leader Liz, Georgie, Ellie, Mark, Tom och Matt.
 Jag åt en supergod Butcher's Steak.


En riktigt bra första dag, nu är jag redo för sängen för att ladda upp för morgondagen. Då står ett besök till Niagara Falls på agendan! It's gonna be awesome.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar