2 februari 2016

Egengjord lemoncurd

Jag vet inte med er, men åtminstone för mig kan det vara så att jag nöjer mig med vissa köpisprodukter tills jag får smaka en hemmagjord variant. Bra exempel på detta är t.ex. guacamole och hemgjort hamburgerbröd. Nå, nu har jag hittat en sak till som jag aldrig kommer att köpa i butik igen, nämligen lemoncurd. Till torsdagens citronmarängpaj gjorde jag egen lemoncurd. Inte alls så svårt som man kunde tro, nej, väldigt få ingredienser, och det enda som egentligen var arbetssamt var att stå och röra i den sjudande curden. Men det var helt klart värt mödan!

Du behöver:
- 3 äggulor
- 1 ägg
- 125 g smör
- 2 dl strösocker
- 1 dl färskpressad citronsaft
- finrivet skal av 1 citron

Gör såhär:
> Vispa ihop gulorna med det hela ägget
> Smält smöret i en liten kastrull, tillsätt sockret och låt det smälta under omrörning
> Häll i äggblandningen, citronsaften och citronskalet, vispa ihop
> Sjud under oavbruten, kraftig vispning tills blandningen blir tjock och krämig, ca 10 minuter
> Häll över krämen i en skål och låt den kallna
> Täck med plastfolie och ställ i kylskåp över natten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar