13 januari 2018

Veckans blogglista: Rutiner & ovanor

Ska försöka återuppta det här med att fylla i Sevendays' blogglistor. Så här kommer den andra för i år, nämligen listan om rutiner och ovanor. Varsågoda!

Det här året vill jag bryta denna ovana:
Att tugga på något gott så fort suget slår till. Skulle mycket hellre välja hälsosammare alternativ såsom frukt, surskorpor eller dylikt, men det är ju så himla enkelt att ta några rader choklad eller äta en smörgås.. Ja ni fattar. En annan sak jag gärna skulle bryta är också att scrolla på telefonen i timtal. Min dag börjar alltid med att jag kollar sociala medier 5-10 minuter innan jag stiger upp. Sen x-antal gånger under dagen, och så ännu kanske 15-30 minuter innan läggdags. Så onödigt egentligen, att vara uppkopplad hela tiden!

Mina frukostvanor ser ut så här:
Jag brukar vanligtvis äta endera fil/turkisk yoghurt med frukter och eventuellt müsli, eller sen en portion gröt med äppelmos/blåbär och mjölk. Nu när jag är mammaledig lägger jag också till smörgås och eventuellt en kopp te eller ett glas juice, så jag ska orka lite längre, då jag inte äter nån riktig lunch på dagen. Tror jag ska ta och göra ett "what I eat in a day"-inlägg åt er här snart, som jag lovat tidigare i höst...

Min träningsrutin är:
För tillfället obefintlig. Från och med nästa vecka ska jag väl försöka komma mig ut på 30 minuters promenader varje dag. Får se då hur kroppen reagerar.. Jag fick avbryta mitt motionerande här i slutet av hösten på grund av sammandragningar vid ansträngning. Zumban slutade jag med i början på november nån gång, och promenader har jag bara varit på nån enstaka gång under hela hösten. Uppe på hästryggen har jag heller inte varit sen i somras, då min kära Elli gick bort. Gymmet vet jag faktiskt inte när jag senast skulle ha besökt.. I våras, kanske? Så ni hör ju, it's a long way to the top!

En ovana jag har blivit av med:
Att vara uppe väldigt sent om kvällarna! Förr när jag bodde med Kalle var vi alltid uppe till tolv-halv ett, fast vi skulle i jobb följande dag.. Ni kan ju gissa hur trött det gjorde mig, men ändå gjorde jag inget åt saken. När jag träffade Sebastian visade det sig att han var en sån som gick och lade sig mellan klockan 21 och 22. Något helt annat, alltså! Själv har jag kompromissat mig till en vettig läggningstid under dessa snart två år vi varit tillsammans. Vanligtvis går jag nog och lägger mig vid elva. Nu i slutet av graviditeten är jag många dagar så slut att det är riktigt skönt att krypa ner redan före tio. Men då kan jag ligga och läsa en stund också. Hursomhelst, ingen nattsuddare längre!

Den här rutinen vill jag få in i mitt liv:
Äta hälsosammare igen och träna regelbundet, vill jag säga. Men vet hur svårt jag haft med det här hela livet, och gissar att det inte blir lättare nu när jag snart har en liten som kräver all min tid och energi. Men i varje fall ska jag försöka komma mig ut på dagliga vagnpromenader sen i mars nån gång! Tycker himla mycket om att promenera, och det är ju bra för både kropp och knopp. Sen hoppas jag ju förstås också att jag och babyn får in nån slags vardagsrutin, så vi får dagarna att gå. Men det kan ju ta nån vecka eller månad, och sen ändrar det väl hela tiden..

Min rutin när jag läser bloggar:
Följer alla bloggar via Bloglovin', så där går jag in och kollar några gånger om dagen, om nån uppdaterat. Brukar nog bara börja uppifrån och arbeta mig ner! Sen när jag är inne på Facebook dyker det ju nu som då upp intressanta bloggar eller inlägg i Finlandssvenska bloggare-gruppen, och då brukar jag nog klicka in mig där också. Men alla jag vill följa på daglig basis finns med i min Bloglovin'-lista!

En ovana jag inte gillar hos andra:
Folk som inte kan plocka upp efter sig. GAAAH alltså, hur svårt kan det vara!? Vet att jag själv är lite för pedant för mitt eget bästa, men tycker ändå att om man tagit fram något, som man sen inte längre behöver, så är det väl ingen vits att det ligger framme och tar upp plats? Speciellt här hemma hos oss där vi bor på en väldigt liten yta tycker jag det är extra viktigt att röja undan efter sig, dagligen. Min sambo är ju sen inte av helt samma åsikt.. Vet inte hur många gånger i veckan jag tjatar på att han ska ställa undan sin ölburk, plocka disken eller vika in sina kläder i skåpet, i stället för att ha dem liggandes på stolen och på sängen och på golvet och i badrummet och i tamburen och på garderobsgolvet... Så irriterande!

Mina matrutiner är:
I jobblivet brukade jag alltid äta frukost innan jag åkte iväg till jobbet, sen får vi "gröna biten" på daghemmen i Vörå kommun, dvs. nån liten bit frukt eller grönsak för att höja energin hos barnen. Blev det över nån bit tog jag, annars klarade jag mig bra till lunchen klockan elva. Då serverades vi vanlig husmanskost, t.ex. korv och mos med sallad. Kaffepaus hade vi runt klockan ett, och då brukade jag dricka en kopp te och kanske tugga på något kex eller liknande, om det fanns framme. Sebastian kommer hem från jobbet runt fem, och då brukar vi fixa ihop nån slags mat, också vanlig husmanskost. Sen brukar vi ännu äta ett litet kvällsmål innan läggdags, t.ex. smörgås, yoghurt, frukt, bondost, kvarg etc.

Nu blir ju mina matrutiner lite annorlunda när jag bara är hemma om dagarna, och jag slipper äntligen att äta varm mat två gånger om dagen! Vet att min kropp mår allra bäst av det. Nu stiger jag upp runt 9-10, och äter en ordentlig frukost. Klarar mig på frukt/smörgås eller kanske en smoothie på dagen, och sen gör vi middag när sambon kommer hem. Och så ännu kvällsmål då innan läggdags.

Så kommer jag ur en ovana:
Jag är faktiskt lite dålig på sånt, om jag ska vara helt ärlig. Men det är väl nog bara att bestämma sig, och sen hålla det! Beror jo förstås helt på vad det gäller, men t.ex. om jag nu ska försöka komma mig ur ovanan att kolla sociala medier i tid och otid.. Då får jag väl helt enkelt sätta en maxgräns på hur mycket tid jag får kolla Instagram/Facebook/läsa bloggar, och sen släcker jag helt kallt ner efter det. Funkar det inte, ja då kan jag säkert fundera på om det är nån app jag kunde radera. Fast det tror jag skulle vara lite väl radikalt för mig..

En rutin alla borde ha:
Att läsa en liten stund innan läggdags! Märker att jag somnar sååå mycket bättre de kvällar jag läst 30-60 minuter, i jämförelse med de kvällar jag legat och scrollat på telefonen eller tittat tv samma tid. Ska ta och blogga lite om mitt läsande åt er här nån dag när lusten faller in, lovar.

Den här vanan vill jag fortsätta med i år:
Som jag skrev ovan, bara äta varm mat en gång om dagen! Och det kommer ju säkert lyckas, i och med att jag ska vara hemma hela året. På mitt jobb i dagis passar det ju inte sig att ha med egna matlådor eller dricka smoothies, när man ska vara en förebild för barnen vid matsituationen. Skulle heller aldrig välja bort lunchen på jobbet, då det både är gott (Maritas mat är BÄST!) och ger mig tillräckligt med energi för att orka jobba de där nästan åtta timmarna. Men sen skulle jag verkligen inte behöva äta varm middag, utan det skulle säkert gå lika bra med något lättare.. Tyvärr är självdisciplin inte min starka sida, och eftersom Sebastian ändå behöver äta ordentlig mat när han kommer hem, så har det blivit att vi gör middag vid 17-18 tiden. Nå, nu behöver jag ju alltså inte bekymra mig för det längre då, ska vi hoppas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar