7 mars 2017

York day 1

Måndag, och första dagen jag vaknade upp i York hemma hos Tees och gänget. Vi startade morgonen i lugn och ro med frukost. Tees gjorde till och med scones! Väntade ut vädret lite, och begav oss så småningom iväg mot centrum. Det var en rätt lång promenad, men landskapen var det inget fel på, och vädret visade sig också från en relativt bra sida. Så att vi gick i ungefär 1,5 timmar var inga bekymmer! Synd att ingen av oss hade gps så vi fått ut längden på sträckan..

Breakfast!
Så härligt att få spendera morgonen med dessa gullhjärtan <3
Min "säng".
Bakgården vid huset.
Time to start walking! Regnet hade precis slutat, så bra timing där...
Oscar sov så sött under nästan hela promenaden.
Här gissar jag att det är väldigt vackert på sommaren!

Beundrade Yorks centrum med alla sina charmiga tegelbyggnader och gammaldags sevärdheter. Vackra parker hade de också. Köpte lite lunch i form av pastries och bagels, och gömde oss sen för regnet på ett café. Gick in i några klädbutiker också, och visst lyckades jag släpa med mig några plagg ut från Primark. Billit å bra.. Fortsatte att vandra omkring i staden, och när klockan började visa eftermiddag och barnen hade sovit en liten stund på var sökte vi oss till busshållplatsen. Hoppade på bussen och åkte tillbaks till ett parkeringsområde som låg cirka en kilometer från huset.

Vi hade en ekorre som "förföljde" oss en bit. Så gullig!
Runt staden går en gammal mur från forna tider. Tydligen går det att vandra runt hela, men på grund av att vi hade barnvagnen var det inte möjligt.
Yorks stolthet i sikte - York Minster-katedralen!
Turist javisst!
Verkligen mäktig byggnad!
Det ryktas att det spökar rätt mycket i York, och man kunde till och med gå på ghost tour om man ville.
Så många fina små butiker!
Lunchdags!
Miles är förväntansfull..
Tog en cheese-onion pastry. Gott!
Fika på Patisserie Valerie.
En annan stolthet i staden var detta fort uppe på en kulle. Lär ska vara fint på våren när det blommar massor av narcisser på backen!
Här hade jag gärna köpt lite te.
En marknad, som säkert är mer livlig om sommaren.
Mötte på en hel del fjäderfän längs vägen. Blev nog lite rädd när de stirrade sådär...
Där hade jag gärna promenerat! Tyvärr hade vi nog fastnat i så fall..
På vägen från bussen såg vi massa kaniner. Miles var förtjust!
Hello "home"!

Drack lite afternoon tea och mumsade på några praliner jag köpt hem, lekte med barnen och pratade bort tiden. Tog en skön dusch, gjorde oss i ordning, och sen var det dags för mig och Tees att ha lite ladies night! Traskade till busshållplatsen, hoppade på bussen och åkte in till stan. Valet för kvällens middag blev Bill's, där vi fick så otroligt god mat! Har tidigare ätit på Bill's i London, så visste att det skulle vara smarrigt. En trerätters middag och en vinflaska senare gick vi ut i natten för att hitta en buss som tog oss tillbaks hemåt. Fick ett spontant infall och gick in på supermarketen Tesco och natthandlade lite innan vi traskade hem och tog natten.

Goda praliner, köpta från Valerie-caféet.
 Gissar att Oscar kommer börja spela gitarr när han blir äldre..
Miles var cool i sina solglasögon och sin nya pyjamas!
Till förrätt åt vi världens godaste halloumisticks! Kommer att drömma om dessa i flera månader, så goda var de...
Min varmrätt blev entrecote med batatfranskisar. Tyckte det var lite torrt så fick beställa in en pepparsås till också..
Hon som funnits i mitt liv i snart 13 år, och klassas som en av mina bästa vänner <3
Efterrätten var en underbart god lemon meringue pie! Denna åt jag senast också, så visste att den skulle vara god..
Så fint på Bill's!
En perfekt dejtkväll med "frugan"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar