19 februari 2017

Längtan till fjällen

Med tanke på vädret denna så kallade vinter, så växer sig längtan till snö och minusgrader uppe i fjällen allt starkare och starkare. På två år nu har vi ju knappt haft nån snö att tala om, och måste nog erkänna att det svider lite i mig. Vet inte om det bara är förvrängda minnen, men känns det inte som om vi hade massor av snö och flera minusgrader varje vinter när man var liten? Det väder vi har nu kan ju knappast kallas typiskt februariväder, med plusgrader, gröna gräsmattor och is- och vattenfläckar så långt ögat kan nå...

När jag var yngre åkte vi så gott som varje vinter till Lappland hela familjen. Levi och Ruka är kanske de ställen vi besökt flest gånger, och jag säger då bara att de ställena aldrig lämnar en besviken när det kommer till snö och härligt vinterväder! Oftast brukar vi åka i mars-april, när det är soligt och lite varmare om dagarna, men snötäcket fortfarande ligger ganska tjockt i backarna. Att åka ner för en nypistad backe en morgon och veta att man har hela dagen på sig att ägna sig åt samma sak måste ju vara en av de bästa känslorna i världen!

De senaste åren har jag tyvärr varken haft tid eller möjlighet att åka på Lapplandssemester, och det känns nog att det är något som fallit bort. Har varit några enstaka gånger och ränt slalom till Vuokatti och Lappo, men annars har jag nog sparat mina semesterdagar till varmare breddgrader. Men i år blir det ändring på det! Jag har fyra semesterdagar kvar som jag behöver använda upp innan april. Och tänka sig att min ena moster och hennes familj bokat en stuga uppe i Levi i slutet av mars månad, och hade några platser kvar i stugan att fylla. Jag kommer alltså få åka på slalomresa i vår! Ni fattar inte känslan alltså. Har längtat så otroooooligt mycket efter att få svischa omkring i underbara Levi igen! Nu återstår det bara att övertala sambon att han också ska komma med...

Bilder från när vi senast var i Levi, april 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar