Hade för ett tag sett fått en fråga, som jag här i kandstressen och övriga livet helt glömt bort. Ska ta och svara på den nu!
Anonym skrev följande: "Hej! Funderar själv på att söka in till barnträdgårdslärare.. skulle du vilja berätta lite mera om studierna och samtidigt hur fördelningen teori-praktik är och hur mycket praktik ingår i studierna?"
Kan till att börja med dirigera vidare till ett inlägg jag skrev angående min utbildning i somras - du kan läsa det här. Eftersom jag inte skrev så mycket om praktiken i det inlägget kan jag fortsätta lite med det här under. Är det ännu något du Anonym undrar över, eller nån annan för den delen, så är det bara att fråga! Lovar att det inte tar sådär många veckor förrän nästa svar dimper ner i så fall.. ehe.
När jag gick i högstadiet och började fundera på att i ett senare skede studera till barnträdgårdslärare antog jag att jag då skulle få utöva en hel del praktik - hur ska man annars lära sig hur man blir "dagistant"? Det visade sig dock i ett ganska tidigt skede att man på BI, som det kallas, nog håller ganska hårt i att det är universitetsstudier som gäller, och att vikten därför ska ligga på teoretisk kunskap.
Under dessa tre år har vi varit ute på praktik sammanlagt 12 veckor - 1 vecka på orienterande praktik, 2 veckor på småbarnspraktik, 7 veckor på "långa praktiken", och lite över 2 veckor på förskolepraktik (vilket inkluderade EN dag praktik på första klass).
Om jag säger att vi fått väldigt lite praktisk övning så kanske ni förstår vad jag menar... Visserligen har jag själv erfarenhet av barn sen tidigare och har fått möjligheten att vikariera en del under min studietid, men jag vet att det finns sådana på min klass eller i min skola som aldrig haft liknande möjligheter. Jag har därför många gånger undrat hur det känns för dem att ha jobbet runt knuten, för jag vet med mig själv att jag är ganska skräckslagen, även om jag ändå anser mig ha ganska mycket praktiskt arbete i bakfickan.
Till detta vill jag dock ännu tillägga att vi under utbildningens gång fått ha en hel del mer praktiska lektioner, t.ex. musik, bild & form, rörelse... Det är alltså inte bara teori efter teori som vi har läst, utan vi har också fått väldigt många bra tips och kreativa idéer. Jag tror också det är något man lär sig, detdär att balansera mellan teori och praktik. För det är väl i princip det universitetsstudier går ut på!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar