15 februari 2018

What I eat in a day

Ganska länge redan har jag lovat att jag ska göra ett "what I eat in a day"-inlägg åt er, men det har liksom bara glömts bort.. Men nu har jag då försökt dokumentera mina dagliga måltider åt er under veckans gång, och lagt till några gamla bilder för att komplettera. För tillfället är jag ju mammaledig, så mina matvanor är väldigt annorlunda från hur de brukade vara när jag ännu var i arbetslivet. Men ska göra mitt bästa med att försöka beskriva skillnaderna här också!

En helt typisk mat-dag brukar se ut som följande för mig:

Frukost vid 10-11 tiden, beroende på när jag kommit mig upp ur sängen. För tillfället har jag pippi på All Bran-flingor med mjölk och banan.
 När jag ännu jobbade brukade jag väldigt ofta äta hemgjord fil med frukt och müsli till frukost...
... eller havregrynsgröt toppat med äppelmos/blåbär/hallon/rivet äpple, kanel och mjölk. Nu när jag är hemma brukar jag lägga till te/juice och rågbrödssmörgåsar också, för att hålla mig mätt längre.
 Jag äter ingen lunch längre, utan ett mellanmål vid 13-14 tiden. Det kan t.ex. vara fruktsallad bestående av banan, äpple, kiwi, färsk ananas och vindruvor...
 ... eller kvarg, här med blåbär och hallon...
... eller en smoothie, här med hallon, mango och spenat. Men för tillfället är min smoothie-maskin sönder!
 Är jag ännu hungrig så brukar jag göra rågbrödssmörgåsar eller toast till. Och så dricker jag alltid minst en halvliter vatten med!
 När sambon kommer hem från jobbet brukar vi göra middag vid 17-18 tiden. Det brukar vara helt vanlig husmanskost, t.ex. makaronilåda...
... eller risgrynsgröt. 
 På kvällen brukar vi ännu äta något smått innan vi går och lägger oss, ett litet kvällsmål vid 20-21 tiden. Här åt jag lite överbliven kvarg, men det kan lika bra bli smörgåsar eller något gott, t.ex. glass (sorry not sorry).
Avokado med räkor och majonnäs är också en ny favorit på kvällsmålsfronten.

Den stora skillnaden i vad jag äter nu och när jag jobbade är nog att jag gått ned till ett mål varm mat om dagen. Och det passar min kropp så bra! I arbetslivet steg jag ju vanligtvis upp och åt frukost vid 7-tiden, så då var det helt naturligt att jag var hungrig vid 11 när vi serverades lunch. Till eftermiddagskaffet klockan 13 brukade jag dricka te, och sen kanske det bjöds på nåt kex eller bakverk, eller sen blev det över lite av barnens mellanmål (frukt, kvarg, smörgåsar, pannkaka, yoghurt, you name it..). Middags- och kvällsvanorna ser rätt lika ut i matväg som då jag jobbade.

Sådär vanligtvis brukar jag faktiskt undvika bröd så långt det går, eftersom jag är rätt glutenkänslig. Men nu under graviditeten har jag haft cravings på rågbröd, och ätit det så gott som dagligen. Dock reagerar min mage betydligt bättre på råg än på vitt bröd! Min favoritmacka är Tosi Tumma Reissumies som fått vara i brödrosten, med ost och gurka. Nu har jag ju också haft många gäster eller varit och hälsat på kompisar mitt på dagarna medan sambon jobbat, och då har det ju hänt sig att mellanmålet blivit av den onyttigare sorten, t.ex. bullar. Men det får jag väl jobba bort sen när babyn är ute... Det ska annars bli väldigt intressant att se hur min kropp reagerar på amningen. Har förstått att energibehovet blir större. Mitt i allt får jag börja äta lite mer lunch på dagarna ändå.. He lär jo vis se!

Och ja. Det var väl ungefär hur en typisk matdag ser ut i mitt liv. Skulle vara kul att se vad ni andra äter om dagarna också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar