2 december 2016

Lucka 2: Kycklingpaj

Lucka 2! Fredagskvällen till ära bestämde jag mig för att vända ihop en paj till middag. För det första för att jag älskar pajer av alla slag, och för det andra för att jag hade massa passliga pajingredienser som jag gärna ville slippa i kylskåpet. Grävde fram receptet på "Kerstins broilerpaj" och modifierade lite. Det jag inte visste var att fyllningen räcker gott och väl till en lite större paj.. Så jag improviserade och gjorde en till botten i efterhand. Så nu har jag två pajer. Och är ensam hemma hela helgen. Haha, hur tänkte du där Mimmi?

Nå, här kommer receptet, med steg-för-steg beskrivning:

 1. Blanda ihop 
- 150 g smör
- 1,5 dl grahamsmjöl
- 1,5 dl vetemjöl
- 2 msk kallt vatten
Tryck ut pajdegen i en smörad pajform och förgrädda 10 minuter i 175 grader.

2. Blanda ihop
- 3 dl grädde (jag tog 1 dl matlagningsgrädde och 2 dl vispgrädde)
- 3 ägg
- salt och pepparmix
- ca 4 dl riven ost

 3. Hacka och stek en rödlök
 4. Hacka en paprika (valfri färg)
 5. Hacka tre tomater
 6. Stek 500 g kycklingstrimlor, krydda valfritt (jag använde salt, pepparmix, chilipulver, paprikapulver, indisk chicken masala-blandning och broilerkrydda)
7. Klipp sönder ett paket bacon och stek lite knaprigt
 
8. Ta ut den förgräddade pajbottnen
 9. Blanda ihop alla ingredienser och sätt på bottnen
OBS i det här skedet insåg jag alltså att fyllningen räcker till TVÅ pajer... Gör gärna dubbelsats av bottnen och sätt i t.ex. en ugnsform i stället!
 10. Häll över ägg-oststanningen (också för mycket för endast en paj) och rada på 5 skivor cheddarost
11. Grädda i 175 grader ca 40 minuter. Voila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar