30 december 2016

Året 2016 del 1

Ja var ska jag egentligen börja när jag ska försöka resumera det här tokiga året som ligger bakom mig? Vi kan väl säga att 2016 inte riktigt var mitt år. Men ändå står jag här och mår i slutändan bättre än jag gjort på väldigt, väldigt länge. Erkänner att jag ibland funderat på hur jag överhuvudtaget tog mig igenom vårvintern utan att helt tappa förståndet. Vi övade revy varje dag samtidigt som jag och Kalle beslutade oss för att gå skilda vägar. Packade ihop ett liv och försökte samtidigt ha tid att flytta sakerna för att kunna börja ett nytt. På jobbet var det svårigheter vilket resulterade i att jag bytte från dagis till förskolan, något som inte var speciellt enkelt, av flera orsaker. Jag angstade över USA-resan som redan var betald och planerad, och försökte göra det bästa av situationen och beslutade att genomföra den resan helt ensam, med nya planer för de sista två veckorna. Och där mitt i hela skiten träffade jag Sebastian, som totalt vände uppochner på hela min tillvaro. Plötsligt blev det sommar och jag åkte iväg till staterna i fem veckor. När jag kom hem var jag mer eller mindre en ny mänska. Flyttade en trappa upp och blev sambo i augusti. Trappade också upp på arbetet och blev föreståndare och återgick till dagissidan. Och sen svischade hösten förbi och nu står 2017 och knackar på dörren. Hoppas verkligen att det är ett år som för med sig lite positivare känslor!

Bloggen har tyvärr glömts bort under året som gått, eller egentligen har jag väl medvetet lagt min tid på andra saker i stället. Detta har resulterat i att min dokumentation varit lite sämre än vanligt, och därmed blir inte heller årsresumén lika detaljerad som den brukar vara. Tack och lov har jag i alla fall varit rätt aktiv på Instagram (heimimmi)! Vill ni läsa igenom tidigare års krönikor här på bloggen kan ni göra det här: 2010 januari, februari, mars, april, maj, juni, juli, augusti, september, oktober, november och december2011 januari, februari, mars, april, maj, juni, juli, augusti, september, oktober, november och december, 2012 del 1, del 2 och del 3, 2013 del 1, del 2, del 3, del 4 och del 5, 2014 januari, februari, mars, april, maj, juni, juli, augusti, september, oktober november och december, och 2015  del 1 och del 2 (Puh! Tänk att det redan är sjunde året jag skriver årsresumé på bloggen!).

I år kör vi väldigt enkelt med två stycken tusen kilometer långa bildinlägg (Instabilder, eftersom de är enklast att sätta in) med en kort text/förklaring under varje bild. Mitt 2016 del 1, och allt vad det förde med sig, varsågoda:

JANUARI
 Babyshower åt Madde.
 Årets första tulpanbukett.
 Det var väldigt kallt i några veckor, och hemma fick man bänka sig med sina varmaste kläder framför brasan.
 Körde Forever's C9-kickstart och gick ner 4,3 kg på 9 dagar.
Gick ut på många promenader.

FEBRUARI
 Alla hjärtans dag, som spenderats med samma person i  sex år, blev den sista tillsammans.
 Revyövning.
 Fick feber och tappade rösten.
 Spenderade mycket tid med min lånedotter Saga.
 Gjorde en gipsavgjutning av Maddes gravidmage tillsammans med Tjängan.
 Hade babyshower åt Therese (som sen blev mamma i slutet av mars). 
 Planerade mammas 50-årsfest tillsammans med syrran.
Skrev på hyreskontrakt för en etta i Pärlan.

MARS
 Mamma blev 50 år...
... vilkets firades med stor fest på Folkis i Nykaabi.
 Madde blev mamma till lilla Saga.
 Min USA-countdown började på allvar när jag gjorde beslutet att genomföra resan själv.
 Njöt av härligt vårväder. 
 Lyckades gå ner 5 kg i allt livskaos.
 Skjöt lerduvor för första gången.
 Sov första natten i Pärlan den 5.3...
 ... men det tog till den 28:e innan jag flyttat alla mina grejer.
 Revypremiär 5.3 och revyföreställningar varje helg en månad framåt.
 Åkte slalom i Lapo med delar ur min reservfamilj.
Bilden som förändrade allt. Med bildtexten "Go out there and change your life" var det ju ganska passande att Sebastian tog kontakt med mig och informerade om att vi skulle bli grannar. Så började något helt nytt...

APRIL
 Kemora på ett helt nytt sätt.
 Pizzaperjantai i Jutas.
 Kände mig snygg för första gången på väldigt länge (tyvärr gick det över rätt fort!).
 Söndagsäventyr till Hoppamäki i Komossa.
 Munkrally inför första maj med mommo och Kati.
 Lärde mig att skjuta.
 Revyavslutning.
 Loppisdag med Louise i Vasa.
 NNSB's vårmöte och kickoff vid Kronoby bowlinghall.
 Fyllde 25.
 Svärisarna bjöd på fredagsmiddag som hette duga.
 En weekend i Umeå med mamma och övriga Mirkaiter.
 Ny frilla.
 Började känna mig hemma i min lilla etta.
Fick träffa lilla Oscar för första gången.
Hade vappenmaskerad på jobbet.

MAJ
 Basti och jag började med våra kända Instafrukostar (lol).
 1:a maj på Kaffestugan med Madde och Saga.
 Besök till svärföräldrarnas villa.
Tjejkväll med Tjängan och lilla Saga.
 Promenerade 14 kilometer med Louise, till Kimo och tillbaks, i otroligt härligt vårväder.
 Morsdagsmiddag vid Hunurijärvi.
 Megaloppis i Botniahallen.
 Ett sista farväl åt Öurvägen.
 En ledig dag resulterade i ett Tuuri-besök.
 Spexade till det vid Kimo UF tillsammans med några ur revygänget.
 Hälsade på Linn och nyfödda dottern Amanda. 
 Inredde Sebastians inglasade balkong.
 Razze fick nya fälgar till sommardäcken.
 Övning ger färdighet, brukar de ju säga, men jag hade väl mest nybörjartur...
 Vårfest på jobbet.
 Fick fira att Louise äntligen blev dagistant på riktigt.
 Våravslutning med kollegorna på Nabben.
Njöt av det härliga vårvädret!

JUNI
 Började följa med Basti ut i skogen nu som då.
 Firade svärfar med att äta sushi för första gången.
 Gick på examenskalas.
 Handlade en elgrill och invigde grillsäsongen på balkongen.
 Lekte bilmekaniker.
 Hade Tjängan och Saga över på balkonghäng.
"Loggade ut" från jobbet för 6 veckor framåt.
Körde för första gången en Fiat på Sorakunkku i Jepo.
 Packade för brinnkära livet...
 ... och åkte sen iväg till USA den 18.6. Började med tre dagar i New York innan det var dags för mitt Trek America-äventyr. Mer om USA resan hittar ni i vänstra spalten i juni och juli månads arkiv.

 Och där hade ni del ett. Nästa del får ni imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar