29 december 2016

2016-listan

Sedvanligt kör jag årsresumé i både bild och text. Bildversionen får ni vänta på till det bittra slutet av detta år, men här kommer textversionen för den som föredrar det:

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Ja, massor. 2016 har minsann varit förändringens år.. Separerade, flyttade inte bara en utan två gånger, reste ensam till USA i fem veckor, började jobba som daghemsföreståndare, lärde mig att tycka om att gå omkring i skogen, sköt lerduvor... Listan är lång.

Höll du några av dina nyårslöften?
Har slutat ge nyårslöften, och i stället börjat göra upp målsättningar för det kommande året. Här kan ni läsa mina målsättningar för 2016. Om jag tittar igenom dem sådär hastigt så kan jag nog säga att jag lyckats bra med ungefär hälften av målen för detta år. Ätandet och tränandet har verkligen varit långt ner på prioriteringslistan det här året, och det märks så väldigt bra på mig nu. Mår illa både fysiskt och psykiskt. Men det ska det bli ändring på! I stället har jag t.ex. prioriterat sömn och satt betydligt mindre tid på sociala medier. Så får väl bara säga stay tuned för målsättningarna 2017...

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, tre av mina närmaste vänner fick barn i våras, först Madde, sen Therese och sist Linn. Har också flera vänner eller bekanta som blivit föräldrar eller fått reda på att de är gravida under året som gått.

Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov har jag klarat mig från det ännu ett år!

Vilka länder  besökte du?
USA. Å he e väl itt så bara bara!

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?
Finns en del datum som fastnat i min skalle... 24.2, dagen då jag och Kalle beslutade att vi skulle flytta från varann. 26.3, dagen då jag och Sebastian beslutade att vi ska bli ett par (jaja jag vet, too close!). 18.6, då jag åkte iväg till USA, och 25.7, när jag äntligen kom hem från min långa resa. Det var väl kanske de viktigaste datumen jag kommer ihåg.

Vad var din största framgång år 2016?
Att jag äntligen uppfyllde min stora dröm här i livet och åkte iväg till the land of dreams, USA. Den resan var nog så långt utanför min comfort zone man bara kan komma, men jag ångrar inte en sekund! Fast det ibland var jobbigt och jag undrade vad jag riktigt gett mig in på.. Men jag gjorde det jag drömt om i så många år, ENSAM dessutom, och lärde mig så mycket om livet och mig själv under tiden.

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Har faktiskt fått vara ovanligt frisk detta år, tack och lov! Några förkylningar i våras, lite ryggont nu i höst, men annars har jag varit väldigt frisk.

Bästa köpet?
Nya sängen, definitivt!

Vad spenderade du mest pengar på?
USA-resan, ingen tvekan! Har inte vågat räkna hur mycket pengar jag använde på flyg, mat, hotell, osv. före och under mina fem veckor i USA, men gissar på runt 6000€. Och det har verkligen märkts i plånboken nu under hösten... Har fått vara extra sparsam!

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ja, att jag äntligen vågade ta steget till ett nytt liv, att jag vågade åka iväg på resa ensam, att jag fick vara kvar på mitt gamla jobb...

Vilka sånger kommer alltid påminna dig om 2016?
Sådär rent spontant skulle jag säga att Ella Sanoo - Leave This Town var the song of my life i vårvintras. Sen är Old Crow Medicine Show - Wagon Wheel låten jag alltid kommer förknippa med USA-roadtripen.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Vi kan väl säga att det varit ganska 50-50. Första halvan av 2016 var ganska tungt för mig, medan andra varit betydligt bättre. Egentligen har hela mitt humör varit en bergochdalbana det här året, men det är väl förståeligt.. Överlag skulle jag nog säga att jag mått bättre i år.

Vad önskar du att du gjort mer?
Tränat.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Ätit. Varit på dåligt humör och funderat på saker jag inte längre kan påverka. Gnällt över småsaker.

Hur tillbringade du julen?
På julafton hemma hos min familj i Jutas, på juldagen i Kimo med svärfamiljen.

Blev du kär i år?
Ja, blixtkär. Mer om det en annan gång...

Blev du tillsammans med någon?
Ja, Sebastian. Vi blev också sambos i augusti.

Favoritprogram på tv?
Själv är jag inget stort fan av att kolla på tv, men sambon däremot har alltid på tv:n i bakgrunden. Han kollar alltid på Discovery Channel, så för mig har det blivit väldigt mycket Yukon Men, Gold Rush och Edge of Alaska det här året... Men en ny favoritserie via datorn har jag däremot haft, Blindspot!

Bästa boken du läste i år?
Undrar om jag ens läste nån bok i år? (förutom att läsa klart dendär sista Fifty Shades-boken) Får väl kanske bättra mig på den punkten till nästa år..

Största musikaliska upptäckten?
Sia och Alan Walker!

Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
Jobbade, hade besök av min lånedotter och var på zumba till Pensala. Inget märkvärdigt när man blir halvvägs till 50...

Något du önskade dig och fick när du fyllde år?
En ny säng.

Något du önskade dig men inte fick?
En snygg figur...

Vem saknade du?
Saknade ganska många personer, som inte längre tillhör mitt liv på det sätt de gjort i många år.

Vad fick dig att må bra?
Att jag äntligen mådde bra igen.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Hade faktiskt önskat att jag sett en kändis under USA-resan, men icke! Vin Diesel sko nåo ha vari naa he.

Största misstaget?
Att jag stannade på soffan i stället för att gå till gymmet. Det har nämligen resulterat i +12 kg...

Hur skulle du beskriva din stil 2016?
Samma som tidigare, bekvämt och praktiskt! Men kanske lite mer medveten om att man bör köpa kläder som matchar med fler än ett annat plagg, och dessutom har jag försökt börja satsa lite i kvalitetsplagg. Har också gjort en ganska radikal frisyrförändring nu i höst!

De bästa nya människorna du träffade?
Kan väl inte säga att Sebastian var en helt ny mänska i mitt liv, i och med att han var ytligt bekant från tidigare, men åtminstone var han den bästa personen jag lärde känna. Sen förstås mina Trek America-kompanjoner, och mina bästa vänners barn.

Å he va he. Bildversion incoming soon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar