13 december 2016

Lucka 13: Smoothies

Lucka 13, luciadagen. Tyvärr ska jag inte bjuda er på lussebullsrecept idag, för vet ni, jag har faktiskt aldrig gjort egna lussebullar! Nån gång i skolan kanske, och så eventuellt på jobbet.. Men aldrig själv. Så det ger jag mig inte in på. I stället tänkte jag tipsa om något lite nyttigare, som jag faktiskt saknar i min kost just nu, nämligen smoothies! I början på året var jag riktigt bra på smoothies, i och med att jag körde c9, vars luncher och middagar till största del bestod av just det. Lärde mig att göra goda kombinationer, som jag bytte ut den vanliga middagen mot. Men sen tog pulvret slut och jag kom mig liksom aldrig för att fortsätta. En gång i höstas blev jag sugen och skulle göra en god middagssmoothie, men sen råkade det sig att jag hade i för mycket avokado, och smaken blev så nötig och äcklig att jag fick hälla ut hela skiten. Sen dess har jag undvikit smoothies, men borde kanske köra igång smoothiemakern nån dag igen!


Jag tycker att man kan sätta lite vad man vill i sin smoothie, enligt tycke och behag, ifall man vill den ska vara för återhämtning, för att ge energi t.ex. efter träning, eller som ett mellanmål, om den ska vara nyttig eller mättande eller som en efterrätt.. Själv brukar jag använda följande för den perfekta smaken: Mandelmjölk, Forever Ultra vanilla, frusna blåbär, spenat, frusna hallon och avokado. Ibland kanske jag sätter i lite chiafrön också. En annan god variant är med frusna smoothiefrukter (finns t.ex. en bra av Pirkka) och kiwi. Hallon och kakao är också riktigt gott. Men det allra bästa i smoothieväg är - om ni frågar mig - när man gör den riktigt tjock så man kan plocka på lite bananskivor och annat gott. Smoothiebowl lär e ska hejt. Å gott ere!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar