23 juli 2019

Pärlor i Kimo, del 4: Bruksskogen

Inlägget i samarbete med Aktion Österbotten

---

Så har vi kommit till den fjärde delen av mina "Pärlor i Kimo"-inlägg (del 1 här, del 2 här, del 3 här). Vet faktiskt inte om det blir flera, vi får se om jag kommer på nåt till fint ställe här i byn.. I varje fall så passade jag under en fredagspromenad längs spåret vid Kimo Bruk på att knäppa några bilder. Det här är verkligen ett av mina happy places, finns inte många andra ställen där jag känner sån ro i kroppen! Vi har gjort det till en liten vana att gå på fredagspromenader hit med vagnen. Spelar inte nån roll på hur dåligt humör jag är, så får jag alltid på nåt vis rensat tankarna och "laddat om" när jag vandrar genom Bruksskogen.

Här finns alltså en vandringsled, med två olika sträckor: 1,5 kilometer och 3 kilometer, som går i elljusspåret som används som skidspår på vintern. Det finns tre (eller nå, egentligen fyra) ställen där man kan gå in i spåret, och det går att promenera lite olika vägar för att ta sig runt. Min favorit är att gå upp till jaktstugan och svänga in i skogen där, gå upp för den branta backen och runt det längre spåret, för att sedan vända in i det kortare spåret och därifrån sen gå ut till Hammargränden, och återvända via landsvägen och inte till själva Bruksområdet.

Här brukar jag vika in från Bruksgatan, strax efter jaktstugan på andra sidan vägen.
Till vänster det längre spåret, rakt fram kommer man till en mast, men viker man då av mot höger kommer man in i spåret tillbaks.
Lederna är utmärkta med skyltar.
Längs spåret finns tre grillplatser och flera ställen att sätta sig ner och vila och beundra utsikten och naturen.
Grillplats längs det längre spåret.
Här finns också en motionslåda, och en karta över Botniaspåret, som används under Botniavasan på vintern.
Denna stig ska man följa om man vill ta sig längs Botniaspåret till Röukas.
Längs 3 kilometersleden finns också en liten "pöl", ett gammalt grustag. Tyvärr går det inte att simma här.
Här möts de två sträckorna.
Kortare rundan fortsätter längs stigen, men jag valde att svänga höger och gå tillbaks till Bruksområdet denna gång (för att få så många bra bilder som möjligt, hehe).
Här kan man bra sätta sig och ta en fika, om man har picknickkorgen med!
Bruksområdet rakt fram. Nu svängde jag vänster och gick runt 1,5 kilometersleden en bit, till grillplats nummer två och Ryssugnen.
En av de finaste platserna i byn!
Vid denna skylt tog jag vänster, men brukar vanligtvis alltså föredra att gå till höger.
Grillplats uppe på berget.
Strax nedanför grillplatsen kan man vika av till Ryssugnen, som ligger ungefär hundra meter bort inne i skogen.
Mysig blåbärsskog!
Och här har ni då självaste "Ryysuunin". Inte så märkvärdig egentligen..
He va he! Nästa gång ska ni få se Kimo Bruk i sin helhet- LOVAR!