28 december 2018

2018-listan

Förutom att göra en klassisk årsresumé i form av bilder och lite text över året som gått, brukar jag göra en summering i listform och en i bildform. Den klassiska årsresumén har hängt med sen 2010, det vill säga i nio(!) år, medan dessa endast varit en del av mitt decemberbloggande i några år. Först ut är 2018-listan där jag räknar upp saker som hänt under årets lopp. Vill ni läsa tidigare års listor kan ni göra det här: 2017, 2016, 2015, 2014.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
- Ja, födde ett barn och köpte ett hus, för att nu nämna de största sakerna.

Höll du några av dina nyårslöften?
- Vill ni läsa mina mål för 2018 kan ni göra det häär. Så där snabbt kollat har det som vanligt gått dåligt med motionerande/ätande, telefonanvändande samt bokläsande. Och inte har jag gjort en ny maträtt i månaden heller! Men annars gick det väl helt okej.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
- Förutom jag själv blev också Madde tvåbarnsmamma, och nu väntar vi med spänning på att Marias baby ska se världens ljus!

Dog någon som stod dig nära?
- Moffas bror Roger dog i början av året, och två av mommos bröder gick också bort under året, men kan nog inte säga att vi stod varann nära.

Vilka länder besökte du?
- Har hållit mig inom Finlands gränser detta år, av förståeliga orsaker!

Vilket datum från år 2018 kommer du alltid minnas?
- 1.3, när vår dotter äntligen kom till världen <3


Vad var din största framgång 2018?
- Att jag blev mamma, att jag fick fastanställning och att vi blev husägare.

Har du varit sjuk eller skadat dig?
- Nej, har faktiskt varit otroligt frisk i år! Förutom lite graviditetskrämpor i form av högt blodtryck och värkande leder i början av året har jag bara varit förkyld två gånger, och haft magont en gång. Har knappt ens haft ryggbesvär!

Bästa köpet?
- Huset, helt klart, även om det kanske inte var det hus jag hade önskat mig...

Vad spenderade du mest pengar på?
- Räkningar (hyror, försäkringar, internet- och telefonavgifter), mat och bensin. Som vanligt!

Gjorde någonting dig riktigt glad?
- Att vi fick en sån härlig sommar (även om jag mest satt inomhus), att jag äntligen fick tillsvidare anställning, att jag lärt känna nya människor, och givetvis att vi blev föräldrar till en underbar liten tjej!

Vilka sånger kommer alltid påminna dig om 2018?
- Hmm, första tiden med Eleonore lyssnade vi mycket på radio. Den första låten jag kommer att tänka på är We Built This House med Scorpions, och Solo med Clean Bandit.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
- Absolut gladare, även om året började lite dystert med depp i väntan på barnet.

Vad önskar du att du gjort mer?
- Som vanligt, motionerat... Fast i år kan jag väl skylla på att jag inte kunde röra på mig så mycket som höggravid, inte hade tid eller ork med annat än vagnpromenader barnets första halvår, och sen inte prioriterat egen träning så mycket under hösten.


Vad önskar du att du gjort mindre?
- Också som vanligt, ätit... Tycker det gick rätt bra under våren och sommaren, men sen har det nog spårat ur igen under hösten. HATAR DET. Måste också säga att mitt telefonberoende blivit riktigt gräsligt under det här året, då jag bara suttit hemma!

Hur tillbringade du julen?
- Med båda våra familjer, en dag i taget. Ni kan läsa om det häär.

Blev du kär/tillsammans med nån i år?
- Nope, behöll nog min fästman och barnets far.

Favoritprogram på tv?
- Fixer upper, definitivt!

Bästa boken du läste i år?
- Game of Thrones 1 och 2. Håller fortfarande på med trean...

Största musikaliska upptäckten?
- Tror inte jag gjort nån musikalisk upptäckt i år, faktiskt. Tyvärr!

Vad gjorde du på din födelsedag 2018?
- Var på kontroll till sjukhuset med lillan samt mathandlade tillsammans med svärmor. Inget häftigare än det...

Något du önskade dig och fick när du fyllde år?
- Önskade mig en radio, men fick en Marshall-högtalare och en radio-app. Så det var ju ganska samma! Fick också pengar till massage enligt mina önskemål.

Något du önskade men inte fick?
- En skön sovmorgon...

Vem saknade du?
- Therese och pojkarna, och mina arbetskollegor samt barnen på dagis!

Vad fick dig att må bra?
- Att jag fick vara hemma med min lilla pärla hela året. Samt att vi äntligen flyttade i större boende.

Vilken kändis var du mest sugen på?
- Har inte haft tid att fundera på kändisar i år, men tycker fortfarande att Vin Diesel är hetaste kändisen...

Största misstaget?
- Kanske att jag spenderade så mycket tid på telefonen.

Hur skulle du beskriva din stil 2018?
- Amningsvänliga myskläder, haha!

De bästa nya människorna du träffade?
- Picknick mamas, definitivt! Fast egentligen träffades vi ju redan på hösten 2017, men lärde känna varann först efter att vi fått barn. Sån rikedom att få umgås med folk i samma situation som en själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar