28 december 2017

2017-listan

Det börjar vara dags att summera det gångna året, och sedvanligt kommer jag göra det i flera olika former. Först ut är en 2017-lista, med mitt år i frågor/punkter. Ännu har ni en bildversion och en klassisk årsresumé med bilder och några meningar att vänta. Vill ni läsa förra årets version av denna lista kan ni göra det här.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
- Ja det kan man väl säga! Förlovade mig och blev gravid t.ex.


Höll du några av dina nyårslöften?
- Har slutat avge nyårslöften, brukar sätta upp mål i stället. Mina mål för 2017 kan ni läsa om här. Sådär kortfattat gick det väl ungefär som vanligt, dvs. alla mål som hade med viktnedgång och välmående att göra gick rätt åt pipsvängen. Borde kanske lära mig att skippa sådana mål framöver... Fick heller ingen fast tjänst, men annars tycker jag att de flesta mål uppfylldes på ett eller annat vis!

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
- Nej faktiskt inte! Men två av mina närmaste vänner gifte sig faktiskt, Cecilia med sin Vincent i slutet av juli, och så Madde & Rico i all hemlighet nu i december.

Dog någon som stod dig nära?
- Tack och lov kan jag fortfarande svara nej på denna fråga.

Vilka länder besökte du?
- Sverige (visserligen bara genom kryssning och ett kort besök över till Haparanda, men..), England, Estland och Cypern.


Vilket datum från år 2017 kommer du alltid att minnas?
- 24.5, när jag blev "kidnappad" och vi förlovade oss, 22.6, dagen när jag plussade, och så kanske 12.8, vårt förlovningskalas/Sebastians 30-årsfest.

Vad var din största framgång år 2017?
- Att jag fick fortsätta på jobbet hade ju säkert varit en framgång om det varit så att jag fått en fast anställning.. Men så blev det ju inte. Får väl ta och passa på den här, eftersom jag inte precis satsat på någon slags karriär i år. Fast om graviditeten räknas som en framgång så!?

Har du varit sjuk eller skadat dig?
- Har faktiskt varit väldigt frisk i år. Hade magsjuka i månadsskiftet januari-februari, och sen har jag haft några förkylningar. Men annars har jag nog mått bra överlag, också trots mitt tillstånd..

Bästa köpet?
- Audin, helt klart!


Vad spenderade du mest pengar på?
- Får väl vara tråkig och svara det vanliga: Räkningar, mat och bensin. Men har nog också varit duktig på att spara, vilket räckte till en del av vår Cypern-resa. Nu i slutet av året har det också gått en del pengar till babysaker, men det är väl förståeligt!

Gjorde någonting dig riktigt glad?
- Att jag på många vis mådde så mycket bättre än förra året. Att Sebastian lyckades överraska mig totalt med förlovningen. Och sen givetvis de där två röda strecken, som var så chockerande men samtidigt självklara och efterlängtade. Har också trivts väldigt bra på jobbet detta år, och tyckt att det rullat på bra där trots lite motgångar.

Vilka sånger kommer alltid påminna dig om 2017?
- Despacito måste ju vara årets låt! Finns många versioner, men min favorit är nog originalet (dissar Bieber!). Tycker också om denna svenska version.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
- Gladare, absolut! Visst har det stundvis varit jobbigt det här året också, av olika orsaker. Men överlag har det nog varit ett bra år som jag kan blicka tillbaks till med glädje i hjärtat.

Vad önskar du att du gjort mer?
- Spenderat tid med vännerna och varit ute på långpromenader. I början av året gick det väl helt enligt planerna, men sen har jag nog trappat ner på båda punkterna.. Och ni kan säkert gissa varför.. Har haft dåligt samvete och mått illa över mig själv många gånger i höst för att jag inte kunnat eller orkat vara varken social eller kommit mig för att motionera.

Vad önskar du att du gjort mindre?
- Blivit sur och irriterad över småsaker... Och tagit mindre stress över saker som ändå alltid löser sig. T.ex. min jobbsituation både i våras och nu inför mammaledigheten.

Hur tillbringade du julen?
- På julafton åkte vi till Kimo redan på förmiddagen och spenderade hela dagen och kvällen där. På juldagen åkte vi till mina föräldrar i Jutas och åt juldagsmiddag där. Bildversionen av julhelgen kan ni se och läsa om här.


Blev du kär i år?
- Kanske lite nykär efter förlovningen och i och med graviditeten faktiskt!

Blev du tillsammans med någon?
- Nej, höll nog kvar samma. Får väl inte ändra mig mera nu, haha!

Favoritprogram på tv?
- Kollar så sällan på tv, det enda jag följt under hösten är Bytt är bytt. Men på Netflix har vi kollat Narcos, och det blev en favorit för både sambon och mig!

Bästa boken du läste i år?
- Har nästan nått mitt mål med att läsa tre böcker i år! Ta livet av mig, mamma! av Marianne Käcko var nog riktigt rörande och bra, även om jag läste den tio år efter alla andra.. Sen avverkade jag Millennium-seriens fjärde bok, Det som inte dödar oss, under vår Cypern-resa. Och som bäst håller jag på med första Game of Thrones-boken. Och den är väl nog kanske mest spännande hittills!

Största musikaliska upptäckten?
- Har faktiskt inte lyssnat på så mycket (ny) musik i år. Fortsättningsvis är jag fascinerad av Sia och den briljanta musik hon producerar. Men kan inte säga att jag fattat tycke för något särskilt i år!

Vad gjorde du på din födelsedag 2017?
- Oj, ja vad gjorde jag? (fick gå tillbaks i bloggarkivet och kolla) Vi hade mini-kalas hemma hos sambon i Kimo och sen veckohandlade vi i Härmä. Festlig 26-årsdag, med andra ord! Nej men, sen till helgen ställde jag nog till med kalas för våra familjer här hos oss också.


Något du önskade dig och fick när du fyllde år?
- Hade väl egentligen inte önskat mig så mycket, men om jag inte missminner mig fick jag blommor och porslin, typ.

Något du önskade dig men inte fick?
- En snygg figur och ett större boende...

Vem saknade du?
- Therese och pojkarna!


Vad fick dig att må bra?
- Att livet flöt på så mycket mer smärtfritt än tidigare. Att det äntligen kändes som om det till slut var min tur att komma framåt!

Vilken kändis var du mest sugen på?
- Ger nog aldrig upp med Vin Diesel!

Största misstaget?
- Att jag slutade bry mig i min lyckade viktnedgång i början av året, p.g.a. magsjuka. Gav helt enkelt upp för fort! Sen blev jag ju gravid och då var det minsann kört efter det..

Hur skulle du beskriva din stil 2017?
- Ganska samma som tidigare år, dvs. icke-existerande.. Haha! Nej men, fortfarande bekvämt, praktiskt och billigt. Men nästa år får jag nog ta och satsa på att förnya garderoben!


De bästa nya människorna du träffade?
- Alltså har jag ens lärt känna några nya mänskor i år?! Det tror jag faktiskt inte..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar