27 december 2018

Året 2018, del 1

Då var det återigen dags att sammanfatta ett år. 2018, året då jag blev både mamma, fastanställd och husägare. Ganska svårt att toppa, eller vad tror ni? Ett år som passerat i vad som känns som racerfart. Ett år då jag spenderat väldigt mycket tid hemma. Ett år då allt varit nytt och annorlunda, inte alla dagar så lätt, men ändå det bästa jag hittills varit med om i livet.

Och inte minst, året då jag haft väldigt lite tid och motivation för bloggen! Det märks väldigt bra om ni kikar på bloggarkivet här till vänster; i januari-februari då jag bara satt hemma och degade och väntade skrev jag ungefär ett inlägg om dagen. Sen minskade det drastiskt i mars-april, men sen har jag haft ett ganska jämnt flöde på ungefär tio inlägg i månaden. På Instagram har jag väl varit ungefär lika aktiv som vanligt, och därifrån har jag också plockat största delen av bilderna till denna sammanfattning. En del är dock ur bildarkivet på datorn, och kan till och med vara sånt jag inte tidigare visat här i bloggen.

Nåja, utan att tjata desto mer så ska ni här få den fösta delen av årssammanfattningen, januari till juni, med bilder och en kort text. Del två torde dyka upp inom några dagar! Vill ni läsa gamla bloggsammanfattningar (går så långt bak som 2010!) kan ni börja här.

JANUARI:
Jobbade sista dagen den 5.1. Även om det var skönt att gå på ledigt på grund av diverse krämpor, så knep det till ordentligt i hjärtat att låsa dörren för sista gången!
 Vi njöt av härligt vinterväder med soliga dagar och många minusgrader.
 Så här mycket snö hade vi när det var som bäst!
 Madde och jag bjöd in oss till Marias och hade "ost- frukt- och pajkväll" samt badade jacuzzi.
 Louise och jag spenderade en dag i Jeppis.
 Jag läste mycket. Började på andra Game of Thrones-boken och satte som mål att läsa ut den innan vi åker till BB (och jag klarade det!).
 Eftersom jag spenderade mycket tid hemma hade jag möjlighet att städa upp minsta lilla vrå i lägenheten.. Försökte ha någon "to do"-punkt varje dag för att få tiden att gå.
 Efter att ha städat bort julen tog vi äntligen in spjälsängen och fixade babyns byrå i sovrummet. Började kännas allt mer verkligt!
 Bakade rätt mycket att sätta i frysen och bjuda på åt kommande babybesökare.
 Var på öppet hus till BB och lunchade efteråt på K.achi med Niklas och Elin,
 Såg ut ungefär så här.
 Hade klassträff med Yrkesflickorna hemma hos Simone i Nykaabi.
Bjöd mina föräldrar på söndagsmiddag.

Annat som hände: Simmade på Kuntokeskus i Härmä tillsammans med Louise, hade några ur "Kimoshakki" på kaffebesök, var på Tupperware till Åsas, hade Tjängan på besök, umgicks med Therese och pojkarna, var på syrrans kalas, samt på profylaxkurs till Nykarleby.

FEBRUARI:
 Hemmadagarna bestod oftast av någon serie på tv och lite bokläsande. 
 Passade på att sova länge om dagarna, då nattsömnen inte var den bästa.
Maria tog härliga gravidfoton på mig!
 Vi gick på Madde och Ricos bröllopsfest vid Glasbruket i Vexala.
 Umgicks en del med Madde...
... och Linn för att fördriva tråkiga, ensamma dagar.
 Vi passerade vårt beräknade datum (22.2) och jag hade otroligt lejdon på livet.
 Såg Fifty Shades Freed på bio tillsammans med Madde.
 Hade "spel- och ätkväll" med Louise.
 Sambon visste att jag behövde blommor på mina värsta dagar.
 Njöt av det otroligt vackra februarivädret, med solsken och många minusgrader! Här på en promenad tillsammans med Sara.
 Grillade lite vid Jims vindskydd i Paljak.
 Sista dagen med magen!

Annat som hände: Vi besökte min mamma och pappa, samt hade tortillakväll med svärisarna i Kimo. Mamma och pappa åkte också iväg till Seychellerna i två veckor, och vi andra hade det otroligt kallt här hemma. Jag var till tandsköterskan, och sprang på många kontroller till HVC. Var också och checkade läget till BB på vändagen, men det var falskt alarm och vi fick vänta vidare. Sista februari hade jag värkar hela dagen, och då var det äntligen på gång! 

MARS:
 Månaden började storslaget med att vår älskade Eleonore kom till världen, 1.3.2018 klockan 16:56 <3 Förlossningsberättelsen kan ni läsa här.

Tyvärr hamnade vi att bli kvar på sjukhuset i åtta dagar på grund av lågt blodsocker. Den historien kan ni läsa om här.

Sebastian var pappaledig första veckan, och vi hade det skönt hemma alla tre.
 När vi äntligen fick börja gå ut njöt vi av vagnpromenader i vackert vinterväder.
 Fast mest låg vi nog hemma och myste!
 Sebastian och jag smet iväg på revyn vid Årvasgården, medan fammo och faffa vaktade det sovande barnet.
 Det var påsk, vilket vi nu inte firade på något särskilt vis.
 Det var premiärshopping...
 ... och premiärbad för lillan.
 Åtminstone en av oss sov mycket!
 Vi hade massor av besökare, såhär i efterhand kan jag tänka att vi kanske borde ha bromsat lite i början...
Vi gjorde också nuggets i Kimo tillsammans med svärisarna, Niklas och Elin.
Var och hälsade på Madde, Rico och Saga till Pensala.

Annat som hände: Firade mammas födelsedag med pizzaperjantai i Jutas. Annars hände det inte så mycket, vi var inne i vår babybubbla bara och försökte lära känna dottern.

APRIL:
 Jag fyllde 27 år, och fick en Marshallhögtalare i födelsedagspresent! Vi lyssnade på radio för att få dagarna att gå.

Firade min och Niklas' födelsedag med middag och kalas i Kimo tillsammans med både mina föräldrar och svärisarna.
 Promenerade varje dag...
 ... och det började äntligen nalkas vår!
 Gjorde för första gången eget mjöd.
 Var på Me & I-party hemma hos Madde.
 Eleonore började gymma!
 Gjorde vappenmunkar och åt tortillas hos svärisarna.
 Kunde börja vistas på balkongen!
 Hade vappenträff med Tjängan hemma hos Maria.
 Hälsade på hos mina föräldrar i Nykarleby.
 Njöt av att vara hemma <3
 Hade dop åt vår Eleonore Anja Maria Järnström vid församlingshemmet i Oravais.
Kollade mycket Fixer Upper på tv!

Annat som hände: Var på shopping till Härmä tillsammans med svärmor, besökte dagis för första gången sen jag blev mamma, samt var på hjärtultra för att kolla att Eleonore var "i skick" efter sin tid på intensiven.

MAJ:
 Traditionellt började vi månaden med första maj-frukost!
 ... sen blev det mjöd och munkar hos min mommo och moffa med halva släkten.
 Njöt av härligt väder. I slutet av månaden blev det riktigt varmt!
 Träffades för första gången med "Picknick mamas", det vill säga Johanna, Caroline och Lisette och deras avkommor. Vi picknickade i Hällnäs!
 Jag fick äntligen fastanställning som barnträdgårdslärare med föreståndaruppgifter på Solbacken i Kimo!
 Våren var lika härlig som vanligt.
 Jag var på efterundersökning, och fick "godkänt".
 Sebastian och jag såg filmen "The House" på bio, medan svärmor tog hand om barnet.
 Firade min första morsdag med morsdagslunch vid Tesses café.
 Hade våffelkalas med Robert och Malin på vår balkong.
 Firade svärmor som fyllde år.
 Grillade för första gången i år hemma hos Madde och Rico.
 Sebastian och jag firade min fastanställning samt vår förlovningsdag med trerätters på Strampen. Mommo och moffa skötte lillan under tiden.
 Skyttade lite lerduvor tillsammans med Niklas och Elin.

Annat som hände: Hade besök av Madde Fors och hennes lilla Edvin, hälsade på mamma när hon var sjukskriven, Sebastian var ledig några dagar och vi åkte bland annat på shopping till Vasa med min kusin Heidi. Och det var VARMT!

JUNI:
 Överraskade Madde med fruhippa vid Berny's invid Replotbron.
 Eleonore åkte båt för första gången då vi for över till svärföräldrarnas villa.
 Spenderade en dag i Jeppis tillsammans med Josse...
 ... som vi också ordnade babyshower åt nån dag senare.
 Var på grillfest till Sebastians arbetsgivare. Lillan och jag åkte hem tidigt medan pappan blev kvar en stund.
 Eleonore lärde sig äntligen svänga sig från rygg till mage!
(och efter denna bild var pappan och klippte hennes långa fina pannlugg...)
 Vi firade midsommar både på Sebastians villa samt med min släkt ute på Långön.
 Jag blev sjuk och hade både "magafari" och förkylning några dagar.
 Eleonore fick besöka Tuuri för första gången.
 Handlade som vanligt sommarblommor vid Solstrands trädgård.
 Blev medbjuden på kollegornas vårfest vid Faros i Vasa, där vi avtackade köksan Marita som gick i pension.
 Lunchade vid Tullmagasinet tillsammans med Josse.
 Hälsade på sjukskrivna, gravida Madde och Saga.
 Var på Pensala loppisrace tillsammans med Linn.
 Firade svärfars födelsedag ute på villan.
 Hade "Mary Kay-balkongspa" hemma hos oss.
 Deltog för första gången i Nice Run. Laget bestod av mig, Eleonore och Johanna.

Annat som hände: Var på loppis i Komossa med Madde, hälsade på Sandra, lilla Agnes och bröderna bus, och förundrades än en gång över hur dåligt junivädret är i detta land...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar