30 januari 2018

Min relation till böcker

Idag tänkte jag berätta för er om min relation till böcker, och hur den ändrats genom åren. För tillfället känner jag att jag har fått in en bra rutin med läsandet, läser cirka en timme varje kväll, innan läggdags. Och det är såå avkopplande! Brukar bädda ner mig under filten i soffan och tända några doftljus, och försvinna in i fantasivärlden.. Just nu håller jag på med den andra Game of Thrones-boken, George R.R. Martin's A Clash of Kings. Har satt som mål att jag ska hinna läsa ut den innan babyn anländer, men får se hur det ska lyckas.. Boken är nämligen nästan 900 sidor lång! Som bäst är jag på sida 400, så 100-150 sidor i veckan borde jag alltså läsa om jag ska hinna före beräknat datum... Challenge accepted!


Men nåja, om vi ska börja helt från början. Jag lärde mig att läsa redan som 5-åring, men det var väl nog först i skolan som jag började läsa böcker på egen hand. Minns att jag var medlem i både Pollux (hästböcker) och Funtasie (ungdomsböcker) under lågstadiet-högstadiet, och därifrån fick jag hem några nya böcker i månaden. Visserligen gick läslusten i perioder, men skulle nog säga att jag läste lite varje dag! Beroende på årstid och fritidsintressen kunde jag nog lätt mangla 1-4 böcker i veckan. Sen när jag kom upp i högstadieåldern hade man ju annat att fundera på än att ligga hemma och läsa, och när jag for vidare till Yrkes/gymnasiet och sen ännu BI var det inte ens på tal om att hinna eller orka läsa annat än kurslitteratur. 

Minns att jag läste kanske 1-2 böcker under tiden jag bodde i Jakobstad, och då var det medan jag var i södern.. Längtade otroligt mycket efter en tid som inte skulle innehålla skolböcker! Nå, min examensdag kom, och jag gick in i arbetslivet. Tyvärr så kom ju sociala medier med smartphones precis den tiden, och jag får nog erkänna att det var vad som stal all min lediga tid på kvällarna och helgerna. Återigen läste jag bara böcker under resor, vilket ju var väldigt synd. 

Men nu! Nu känner jag äntligen att jag fått in en bra rutin, och hoppas kunna hålla den. Realistiskt sett kommer jag troligen få tänka om på den punkten, om det är så att vi får en baby som inte sover särskilt mycket, eller annars bara kräver mycket uppmärksamhet. Hoppas i varje fall att jag skulle hinna och orka läsa några kapitel varje dag, då jag vet hur mycket böckerna gör för humöret. Visst älskar jag film och serier också, och de funkar bra som avslappning för mig. Men finns nog inte mycket som är skönare än att trötta ut hjärnan till natten med en riktigt bra bok! Tycker jag sover mycket bättre de gånger jag läst också, än om jag scrollat flera timmar på telefonen innan läggdags..

Nu är jag förstås nyfiken på hur ert läsande ser ut. Läser ni? Hur mycket, hur ofta? Och hurudana böcker föredrar ni? Kommentarsfältet är öppet!

2 kommentarer:

  1. Fullblodsböckerna va nog livi :D Jag har alltid som mål att läsa mer för varje år, och sakta men säkert blir e faktiskt bättre. Men! Sko gärna få en rutin att läsa några kapitel på en bok iställi för att scroll instagram när jag har tid över..

    SvaraRadera
  2. Jo läser mer eller mindre varje dag. Väldigt blandat, både jobbrelaterat och heeelt annat. :) Kan tipsa om sidan boktipset.se för att hålla ordning på det man läst/vill läsa och få inspiration.

    SvaraRadera