27 januari 2018

Kanelsnurror

Här en dag i förra veckan kände jag för att baka, och råkade ha en utgående jäst i kylen. Kände ett stort sug efter kanelbullar, så det fick det bli. Dock provade jag ett nytt recept och ny utformning denna gång, så i stället för mitt klassiska kanelbullerecept från högstadiets husabok använde jag ett recept av Leila Lindholm, och gjorde kanelsnurror eller knyten i stället. Förutom att en av plåtarna var i ugnen tre minuter för länge så tyckte jag de blev riktigt lyckade, och kommer absolut använda denna utformning framöver också. Riktigt goda, maffiga bullar fick man.

Bulldeg (16-24 bullar):
- 50 g jäst
- 3 dl mjölk
- 1 msk kardemumma
- 1½ dl socker
- ½ tsk salt
- 150 g mjukt smör
- 1 ägg
- 11-12 dl vetemjöl

> Värm mjölken fingervarm och smula ner jästen
> Blanda i kardemumma, socker, salt, smör och ägg
> Rör ner lite vetemjöl i taget och arbeta till en smidig deg (jag använde hushållsassistent)
> Jäs degen under bakduk till dubbel storlek, ca 1 h

Fyllning:
- 200 g mjukt smör
- 1 dl socker
- 1 msk kanel

> Vispa ihop till en krämig fyllning

 > Dela degen i två delar, kavla ut till ca 1 cm tjocka rektanglar. Bred på fyllningen.
 > Vik ihop dubbelt.
 > Skär i ca 2-4 cm breda remsor (beroende på hur stora bullar du vill ha) och dela dem ännu på två så att de ser ut som "byxor", dvs. skär inte helt igenom på mitten.
 > Tvinna benen och knyt ihop som en knut. Jäs i ca 40 minuter.
> Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 200 grader ca 10 minuter. Kan penslas med sirapsvatten efteråt (jag strödde bara på lite socker).

NJUT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar