15 januari 2018

Den första promenaden på månader

Hoppas ni alla fått en fin start på veckan! Själv sov jag till halv tio ungefär. Scrollade igenom diverse sociala medier (yeah, sorry about that...) innan jag drog igång med frukost, klädtvätt, sängbäddning och lite köksskåpsstädning. Idag var också dagen när jag gick på den första promenaden på flera månader.

Redan i början av graviditeten fick jag ta och justera mina motionsvanor lite, då jag märkte att pulsen for iväg av minsta ansträngning. Att gå ut på en helt vanlig 10 km:s promenad fick pulsen att rusa iväg till nästan 200, så ni kan ju gissa att det skrämde mig lite.. Dock avtog det efter någon månad, men då började ju givetvis nya "krämpor" uppenbara sig. Sammandragningar har jag haft sen vecka 15-16 ungefär, och det visade sig rätt snabbt att när jag motionerat, fick jag dras med sammandragningar i flera timmar efteråt. Själva promenaderna gick väl helt okej, förutom att det kändes lite obehagligt med ett tryck nere i magen, men sen var tiden efter en plåga. Så jag slutade helt enkelt att gå, vilket också rekommenderades på rådgivningen så att inte det skulle ställa till med något för babyn.

Nå, nu sade ju min "rådgivningstant" för några veckor sen att efter vecka 35 ska jag gå ut på dagliga promenader, för då är det inte så farligt längre om förlossningen skulle sätta igång. Dessutom så behöver jag ju konditionen sen när det väl gäller. Så idag drog jag på mig mina dubbskor och for ut på en eftermiddagsrunda. Tänkte att en av mina morgonrundor på 3-4 kilometer nog blir en passlig start så här efter en tids paus.. Well, I was wrong. För det första fick jag ju gå mycket långsammare än jag brukar. Och ungefär 50 % av tiden tryckte det på nånstans, eller kändes obehagligt. Konditionen var ju inte precis bortblåst, men absolut inte på topp heller.. Det tog mig 45 minuter att gå den där rundan. Och nej, det kändes faktiskt inte så hemskt som jag hade förväntat mig! Kan ju åtminstone gå som en normal människa ännu, vankar inte så där som många höggravida gör.

Men hur det känns nu efteråt.. Ja, har haft en del sammandragningar, vilket var förväntat. Men fick också sjukt i ryggen och i vänstra bäckenbenet och sen trycker babyn hela tiden (okej kanske en gång på 10 minuter) på så jag känner mig kissnödig eller annars bara illa till mods. Mår lite halvt illa också, så har försökt att ta det lugnt på soffan bara. Nu blir det alltså spännande att se, om detta verkligen kan bli en daglig rutin för mig de kommande fem veckorna. Måste säga att jag inte är särskilt förtjust i idén.. Nåja, kommer hon tidigare förvånar det mig inte, har ju varit lite inställd på det en längre tid.. Men gärna kunde hon ju nog stanna inne nån vecka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar