21 juli 2014

När Jeppis förvandlades till en medelhavsstad

En tropisk bris när jag stegar ut genom dörren och bilmätaren visar 30 grader i skuggan. Trafiken är kaos och det är nästan omöjligt att hitta en parkeringsplats. Överallt vimlar det av människor, stora och små, unga och gamla. Gatorna är fyllda med marknadsstånd av alla de slag. Uppe på torget är bord utplacerade och folk försöker sälja bort sina prylar. Trängsel. Jag svettas i värmen, varför tog jag inte med min solhatt? Och ingen vattenflaska har jag heller. Orkar inte. Söker mig åt ett annat håll. Någon står och spelar flöjt, en annan sitter med ett dragspel i sin famn. Snart slår härliga dofter emot mig. Ögat fröjdas när flaggor från Italien och Frankrike viner i vinden. Man kan ju undra vart jag har hamnat - hade jag inte vetat bättre hade jag gissat på en medelhavsstad nånstans, men, det är ju bara lilla Jeppis som levererar.

Köpte en nygräddad batong från ett franskt bageri
Smakade på Italiensk nougat
 Snålades över stora fudgebitar (men köpte inte!)
 Ett besök till Blossom är förstås obligatoriskt när man är i Jeppis!
 Lunchade på ett nyöppnat café. God LCHF-semla!
 Avslutade med en glass från nya Pehmis-stället. Göttens!
 Mitt loppisfynd: 5 st vykort med motiv av gamla skolplanscher(!) för 1€...
... tydligen från IKEA! Hade dessa varit 30x40 eller liknande hade jag nog varit i himmelriket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar