27 juli 2014

I farozonen


Under veckan som gått har vi utövat getingbekämpning här hemma hos oss. Det var nån gång förra helgen som Kalle märkte att vi har ett getingbo på balkongen. På något vis hade de kilat in sig mellan balkongräcket och fanerskivan inåt. Man såg bara när de satt där och väntade på att nån skulle komma ut. Sambon har fått sig några stick när han stått och rökt. Själv blev jag stucken i pannan en kväll när jag vattnade blommorna. Så häromdagen bestämde vi oss för att försöka utrota jävlarna. Fanerskivan lutade mot balkongräcket och satt fast med hjälp av fyra krokar. Vi fick göra så att Kalle sprang och svängde en krok åt gången medan jag höll upp dörren, redo att stänga när han kom in och tog skydd. När fanerskivan föll blev getingarna som galna. Och det var inget litet bo de byggt åt sig! Hämtade en gammal mopp så stack Kalle hål på boet, som föll ner. På bilden ovan ser ni reaktionerna... Vi fick stå och gömma oss bakom dörren för att inte bli attackerade.

Nå, detta gjorde vi i onsdags. Ännu idag vågar jag inte gå ut på balkongen, för fortfarande är det några idioter som surrar på där och tror de ska få byggt ihop sitt dumma bo. Fanerskivan ligger ännu på golvet och vi borde handla lite gift och spruta på de kvarvarande surrarna. Bodelarna har jag inte vågat sopa ihop heller, det är knappt så jag vågar gå ut och vattna mina stackars döende blommor om kvällarna. Till råga på allt detta så har ju flugnätet vi hängde upp i dörren lossnat lite i ena hörnet, så getingjäklarna har ju börjat hitta in nu också! Igår hade Kalle lyckats få hela nätet att falla ner. Gissa hur hett det är här i lyan när vi inte kan ha upp balkongdörren = inget korsdrag genom huset. Huhhu säger jag bara! Vilka dilemman man kan ha i livet en helt vanlig söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar