6 juli 2017

Blogglista: Inredning & design

Veckans blogglista på Sevendays handlar sådär lägligt i regn- och ruskvädret om inredning och design. Och vad passar väl bättre att svara på när man ändå sitter ihopkurad i sin sköna soffa och hör när regnet smattrar mot rutan..

Inredning för mig är: Roligt och intressant, men absolut inget jag är proffs på. Känner däremot att jag lär mig hela tiden vad som är "min stil" och vad som passar i just det hemmet där jag bor. Tycker också att jag har rätt bra öga för vad som passar och inte passar ihop, när det kommer till inredning och möblering. Vi kan väl säga att inredning är ett av mina största intressen!

Jag skulle beskriva min stil i hemmet som: En skön blandning mellan gammalt och nytt (vilken klyscha va!), loppissaker och IKEA, ja mitt hem är helt enkelt fyllt med prylar som tilltalar mig, men kanske inte alltid går under nån viss inredningsgenre. Jag är en sucker för symmetri och att t.ex. färger och former matchar och kompletterar varandra, medan jag kanske inte bryr mig så hårt i att exakt alla nyanser av en viss färg går hand i hand (fifty shades of mint här hej!). Tyvärr har inte min sambo speciellt mycket "egna" prylar här i vårt hem, men tack och lov så gillar han också robusta och återanvända prylar, till viss del åtminstone... Sen tycker jag väldigt mycket om praktiska möbler och lösningar också, och därför är hyllor något jag älskar och gärna skulle ha många av. Hyllor i alla de former! Där kan jag byta inredningssakerna enligt årstid och humör, och förutom att de fungerar som förvaring är de också vackra att titta på. Och eftersom jag älskar hyllor, kan ni ju säkert räkna ut att jag har en del prylar att fylla dedär hyllorna med också.. Minimalist är jag då INTE!


En inredningspryl jag ångrar att jag köpt: Hmm, kommer genast att tänka på en orange fåtölj jag köpte när jag och mitt ex flyttade ihop här i Oravais... Den passade inte alls med husets stil, något jag snart fick lära mig att de flesta av mina dåvarande "inredningssaker" inte gjorde. Fick tänka om helt enkelt, och det var där kärleken till gamla saker föddes. Sådär överlag kan jag vara ganska spontan när jag köper prydnadssaker till hemmet, så en och annan *host minst tjugo host* ljuslykta har det väl blivit hemsläpat som jag sen inte hittat nån plats åt. Men vad tur då att det finns loppis där man kan sälja såna grejer!

Min favoritsak i hemmet: Varje gång någon frågar vad mitt bästa loppisfynd genom tiderna är, så svarar jag på två blåa att det är den där kära träbänken jag fyndade på Jepo loppisrace för några år sen, för tre ynka euro. Men tyvärr kommer den inte riktigt till sin rätta här i vår lilla lya.. Då vill jag spontant säga vår säng, för att den är skitbra, både bekväm och så har den förvaring under, något vi är i desperat behov av på våra 46 kvadratmeter. Men det känns ändå inte som den tar första platsen.. Så hmm, diskmaskinen? Åtminstone skulle jag inte leva lycklig utan den. Är också väldigt förtjust i vårt runda köksbord, om än det är lite opraktiskt.. Soffan spenderar jag ju mycket tid i också? NÄMEN NU VET JAG! Vår balkong, givetvis!


Så här vill jag ha mitt hem: STÄDAT. Finns få saker som får mig på så dåligt humör som en full diskbänk, kläder som ligger på golvet, smulor på vardagsrumsbordet eller soffkuddar här och där. Jag veeeet att det säkert kommer ändra den dagen jag får barn, men åtminstone just nu i livet prioriterar jag väldigt hårt att städa undan efter oss och piffa till lite varje dag. Då mår jag betydligt bättre när jag lägger mig om kvällarna.. Jag tycker också det är viktigt att ens hem representerar dem som bor där. I det här fallet nu då så påminner ju vårt hem väldigt mycket om mig, och kanske inte sådär jättemycket om min sambo.. Men han kan säkert få ett garage nån dag där inte min stil alls genomsyras. Så är vi kvitt!


Den bästa inredningsdesignern: Bryr mig skit i inredare och designers, försökte komma på ett namn men det står helt still i huvudet. Så den bästa inredningsdesignern måste ju helt klart vara JAG, eftersom jag inte behöver hjälp av nån annan... HAHA.

Hade jag en miljon att lägga på inredning: Ojojoj vad jag skulle få till stånd mycket fint då! Skulle bygga mig ett drömhus med stora fönster ut mot havet, en megaterrass och ett kök med alla finesser jag nånsin drömt om. Eller sen skulle jag renovera en gammal bondstuga och gå all-in med gamla grejer. I så fall skulle säkert en miljon räcka långt, om jag ska köpa gamla grejer på loppisar. Men en miljon att lägga på INREDNING? Janå åtminstone skulle jag köpa en skitstor hörnsoffa och inte ens blinka när expediten säger priset.

Det finaste hemmet jag sett: Sådär på rak arm kan jag inte nämna ETT hem som på något vis sticker ut och värmer mig extra mycket kring hjärtat. Det beror ju så på vad man menar - ett hus som utvändigt är fint, eller ett som är inrett snyggt? Ett hus som står på det perfekta läget, eller ett hus som bara har en speciell charm? Åtminstone finns det ett riktigt gammalt hus här nära där vi bor som jag mer än gärna skulle sätta fingrarna i och ge min kärlek. Men där har ingen bott på många, många år.. Sådär hem-mysfaktor-här-skulle-jag-bo-tills-jag-dör-mässigt finns det ett hus här i Oravais som jag nästan skulle ge vad som helst för att få flytta in i. Men efter höstens visning var tyvärr inte sambon speciellt inspirerad att göra affär, så det förblev en dröm... Sen om jag ska nämna några som jag "känner" (fri tolkning på den här) som har snygga hem, dit jag gärna skulle flytta, så kan jag tycka att Linda och Anna-Lena har väldigt vackra och personliga hem.


En inredningsstil jag inte förstår mig på: Vitt, vitt, vitt. Eller sånadär tråkiga väldigt grafiska hem, som är svartvita med bara en färgklick. Nej, alltför tråkigt och opersonligt för mig! Och som ni säkert förstod är jag så långt i från en minimalist som man bara kan bli, så hem där det inte finns några personliga prylar, faller nog helt bort från min lista. Ombonat och mysigt ska det vara, lite blandade färger och olika material och förstås en del bilder och sånt. Är också lite allergisk för alldeles för lantliga och romantiska hem. Lite lantligt kan det få vara, men i så fall med infall av gamla grejer och industriell, robust stil. Inget lull-lull här inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar