6 november 2014

Min kärlek till tv-serier

Nu tänkte jag dela med mig av något ni kanske inte visste om mig - jag är en riktig tv-serienörd! Intresset tror jag egentligen kommer från min mamma. Redan när jag var barn så var tv:n och tv-seriernas värld alltid det som var på agendan hemma hos oss in i veckorna. Som jag minns det så knäppte mamma på tv:n genast hon kom hem från jobbet, och släckte av den först  sent på kvällen. Har otaliga gånger suttit med henne där i soffan och halvt följt med det hon tittat på. När jag blev lite äldre följde vi vissa serier tillsammans också, t.ex. Amazing Race och Fringe är sådana serier jag alltid förknippar med mitt och mammas tv-tittande. Många gånger när föräldrarna åkt iväg på resa har jag fått "äran" att programmera in massa serier på digiboxen - för att det mamma ställt in före resan inte var allt som fick plats i inspelningslistan... Då förstår ni vad det handlar om för mängder! Minns en gång att hon var 30(!) avsnitt efter på Days of Our Lives, när hon inte haft så mycket fritid...

Hur har detta då påverkat mig i mitt vuxna liv? Ja, naturligt har jag fördrivit mina kvällar med att titta tv-serier och filmer av alla de slag. I högstadieåldern och ännu i Yrkes var jag väldigt intresserad av film, satte mycket tid och pengar på det. Min filmkollektion, som främst består av skräckfilmer faktiskt, är rätt imponerande, om jag själv får säga. Längre samlar jag inte på filmer på samma sätt, utan köper bara om det är nån "klassiker" som fattas i min kollektion. Min sambo kommer också från en familj där båda föräldrarna följt en hel del tv-serier och kollat film, så när vi flyttade ihop var det ett självklart kvällsnöje, ja en gemensam hobby för oss egentligen, att kolla nåt avsnitt från en serie innan vi kröp till kojs om vardagarna. Och visst var jag medveten om att vi sett en hel del, men HÄRREGUD när jag riktigt började plöja igenom - jag har ju sett SJUKT MÅNGA olika serier! Använde mig av denna sida för att hålla lite koll, och då vågar jag inte säga om jag fått med allt ändå.. Varsågoda, tv-serierna i mitt liv:

Tv-serier jag/vi följer just nu:
- Game of thrones
- Arrow
- House of cards
- The big bang theory
- New girl
- Orange is the new black
- Gustafsson tre trappor

Tv-serier Kalle följer/följt, som jag kollat på med ett halvt öga:
- Sons of Anarchy
- Suits
- Dexter
- South Park
- Solsidan

Tv-serier jag (vi) kollat färdigt:
- Fringe
- Californication
- Breaking Bad
- Terra Nova (slutade)
- Alcatraz (slutade)
- Touch (slutade)
- OC
- Desperate Housewives
- Roswell
- Harper's island
- Under the Dome
- How I met your mother

Tv-serier som lämnat på hälft för mig/oss:
- Lost
- The Mentalist
- American horror story (har bara sett säsong 1)
- The Strain (för dålig för att fortsätta se)
- Criminal Minds
- Prison Break (Kalle har sett allt)

Tv-serier ur min barndom/ungdom:
- Smallville
- Baywatch Hawaii
- Förhäxad (Charmed)
- Sunset Beach
- Passions
- CSI: New York
- Bones
- Scrubs
- Nya tider
- Project Runway
- Top Model
- Sex and the city
- MTV-serier, t.ex. Punk'd
- Keeping up with the Kardashians
- The Osbournes

"Mammas" program, som jag ibland tittat på:
- Days of our lives
- Glamour (Bold and the beautiful)
- 24
- Cityakuten (ER)
- Biggest loser
- Robinson/Survivor
- Salatut Elämät
- Gilmore Girls
- The Amazing race

Dessa är såna tv-serier som jag (eller vi, vissa har jag sett ensam, vissa har jag och Kalle sett tillsammans) sett flera avsnitt av. Dessutom har jag förstås också "slökollat" lite serier som jag egentligen inte räknar som serier, t.ex. Idol/X-factor/Talent, samt olika baknings- och matlagningsprogram.. Ibland om jag zappar runt på tv:n kan jag hitta nån engångs(eller femgångs)serie som jag sen aldrig orkar återvända till, typ Vänner (Friends), 2½ men, Top Gear eller Svenska Hollywoodfruar. ja såntdär "strunt", ni vet. Över 50(!) serier blev det i min lista, och då har jag säkert glömt nåt, och får antagligen också fylla på småningom. Helt kreisit alltså!

Är det nån tv-serie jag totalt har missat, som jag VERKLIGEN borde se? Och hur är det med dig - följer du/har du följt några tv-serier? I så fall, vilka?

16 kommentarer:

  1. Men Friends är nog inte något strunt hördu Mimmi :) vet inte hur många gånger vi plogat igenom alla 10 säsonger, och jag skrattar ännu :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. nää sku säkert bli ivrig bara ja sku kom mig för att se allt.. har sett en del avsnitt genom åren men aldrig flera i sträck, så har int lyckats bli fast ;)

      Radera
  2. Grey's Anatomy <3 enda serien som ja fortfarand kollar. Så bäst!

    Sen ha ja kolla klart
    -How I Met Your Mother
    - Private Practice
    - Sex and the city
    - Friends
    - Night shift (bara komi en säsong hittills)

    Revenge, New Girl, Orange is the new Black, Game of Thrones, Lost, Modern family, Two and a half man ha lämna på hälft..

    SvaraRadera
    Svar
    1. både Grey's Anatomy o Revenge har ja tänkt koll i nå skede, men tå gubbin sku ju vila si också, å tå lockar int he han...

      Radera
    2. Har Grey's 1-9 på dvd så hojt till bara tå do vill lån ;)

      Radera
    3. kanski sko hend böri skåda på jullovi ;)

      Radera
    4. hehe, om du tror du har tid ;) brukar koll en säsong i sträck tå ja väl börjar koll igenom gamla avsnitt.. så bra ere!

      Radera
  3. One tree hill!!! :D tyckt int ja så he nainstans åtmn i listin din :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nä he har ja faktiskt int skåda! ja vald OC iställi tide i högstadie tå all halld på å kolla :D

      Radera
  4. Revenge är en spännande serie, rekommenderas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den har ja faktiskt vari intresserad av en tid, sku måst försök få fram nåt avsnitt o ge de en chans :)

      Radera
  5. Veronica mars!!!
    Greys anatomy tycker jag är bra.
    Skärgårdsdoktorn. Hmm, dem till att börja med.

    SvaraRadera
  6. Jag glömde specificera att de tre serierna är sådana jag hoppas att du bara glömt från listan, men om inte så är fallet så tycker jag att du skall se dem snarast möjligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tyvärr har ja int glömt dem.. Skärgårdsdoktorn tror ja att ja sett nån gång för tusen år sen när ja va liten, men bara nåt avsnitt.. sku kanske va nåt i dagens läge!? Grey's har ja lyckats undvika ;) å Veronica Mars kanske ja kan koll upp??

      Radera
  7. True detective e väldit bra å spännand, the musketeers e å rätt så bra, sleepy hollow likaså.. :p

    SvaraRadera