8 januari 2013

Curacao dag 1

Vår resa började egentligen redan på fredag. Då åkte vi iväg från Årvas runt klockan fem. Stannade vid Juustoportti, därefter körde jag hela vägen ner till Hesa. Kom fram till hotell Pilotti runt halv tolv. Packade om lite i väskorna, och sen var det bara att slänga sig i säng. Sköööna sängar, sov väldigt gott, när vi väl hade hittat sömnen...

Lördag började omänskligt tidigt: 03:45... Packade det sista i väskorna, fixade oss, åt frukost, och sen tog vi hotelltaxi till flygfältet.
 Strax efter att bilden togs märkte pappa att han glömt plånboken i jackan, som vi lämnat i vinterförvaring... Bara att gå genom alla passkontroller och hämta den. Tur att det gick i alla fall! Och att vi hade extra tid på oss.
Waiting...
 Sen flög vi Helsingfors-Amsterdam (ca 2,5h). Blev mest att sova och lyssna på musik...
 I Amsterdam blev det lite bråttom. Planet var aningen försenat och vi hade ändå bara en timme på oss att förflytta oss. Vet inte hur långt det var, men kanske 1km? Blev lite svettigt såsom vi sprang, men hann ändå med lite marginal. Nakenscanning innan vi fick stiga ombord på vårt tvåvåningsplan (ca 500 sittplatser)...
 And off we go! Flygresan var faktiskt ganska behaglig, men låååång. Vi hade egna skärmar där man kunde se tv-serier, film, spela spel osv. Kalle och jag spelade typ schack halva tiden.. Sov, lyssnade på musik.. God mat fick vi också! Verkligen tummen upp för den. Två gånger fick vi mat, plus snacks och glass och lite kaffe och sånt där emellan. Behövde verkligen inte vara hungrig!
 Hav i sikte! Vid dethär laget började jag bli jävligt rastlös. Ca en halvtimme kvar... Sjukt i ryggen, trött i benen, fel i huvu. 10h flygning tar verkligen på!
 Mor och far börjar vara ivriga också...
 Land i sikte!
Observera det underbart blåa vattnet. Ungefär sådär blått var allt vatten, man får det bara inte på bild när man fotar nära..
 Touchdown! Klockan var då runt tre lokal tid (6h bakåt från finsk tid) Halvmulet väder, men ca 25-26 grader varmt, så det räckte nog till! Hade regnat en hel del, så fuktigt var det åtminstone...
Fick vänta en halv evighet vid flygfältet innan vi kom oss igenom passkontrollet. Skönt med 500 pers intryckta i ett svettigt rum med dåliga fläktar.. Väskorna kom i alla fall snabbt, och så fick vi söka oss ut, till hotellägaren som hämtade oss.
Kalle var nöjd över att få röka första gången på typ 15h...
På vägen från flygfältet till hotellet (ca 10km) konstaterade jag att Curacao var kanske inte det Karibiska paradis jag hade förväntat mig, men vackert var det i alla fall! Fin växtlighet, massor med berg och kullar runt omkring. Och havet.. ja, vad ska man säga? Vilket blått vatten!
 Waterside Apartments, hello!
Vårt "hotell" var ett litet apartments med typ 5 lägenheter. Ägarna bodde uppe på vinden. Stället var lite "bakom takana", typ i en liten by invid havet, Snake Bay kallades stället. Åtminstone hade vi ju en egen liten strand, och stor terass!
 Svettig! Men nöjd över att äntligen vara framme. Lika härligt som jag tänkt mig...
 Träffade ganska fort på vår "granne", iguanan Fritz (fast vi kallade honom för Bengt)
 Blekfisen rapporterar!
Här hade vi packat upp väskorna och varit på första simturen. Helt underbart sköööönt... Mycket vågor, blev nästan lite sjösjuk!
Efter att vi hade duschat åt vi lite bröd och frukt för att orka hela kvällen. Alla var trötta, men glada att vara framme. Satt ute på terassen en stund och försökte hålla oss vakna så länge som möjligt.. Slutade med att jag låg och läste typ 10min, och somnade 20:30... Ooops!