2 november 2016

Håller förkylningen borta

Nu ska jag berätta för er om ett husmorsknep jag har. Och inte vilket som helst - nej, det håller faktiskt borta och lindrar förkylning! Åtminstone enligt min erfarenhet. Har inte varit förkyld en endaste gång denna höst, och då jobbar jag på värsta bacillstället - dagis! Det är inget svårt knep heller. Inget dyrt eller ansträngande eller invecklat. Bara en enkel rykande kopp med hemmagjort te.


Ingefärste:

> Koka vatten
> Bita i färsk ingefära (ca 1 cm skuret i två slantar)
> Pressa i lite färsk citron (brukar skära en tunn skiva och pressa ur den)
> 1 tsk honung

Blanda ihop och låt stå och dra sig cirka 5 minuter. Smaksak om man sen tar bort ingefäran eller inte, jag brukar låta den ligga i. Kanske inte så gott på första gången, men lovar att det är värt det alla gånger om du slipper vara snorig! Sen tycker jag faktiskt att smaken är riktigt god bara man vänjer sig med den. Och förstås är det ett litet experiment i sig att få till de rätta mängderna med ingredienser, så att smaken blir perfekt. Men övning ger färdighet.. Och jag lovar, för mig har detta funkat varje gång jag känt mig lite hängig! Som sagt, jobbar på dagis och har inte varit förkyld en enda gång på hela hösten. Måste ju ligga nåt i det då, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar