26 juli 2015

London dag 1

Londondelen av vår resa började egentligen redan på lördag kväll, när vi flög över från Dublin. Landade vid 23-tiden, tog taxi till hotellet, Ramada Stansted Airport, som bara låg några kilometer bort. Sov en god natts sömn, duschade och åt hotellfrukost på morgonen, och tog sen en taxi tillbaks till flygfältet. Där köpte vi sen varsin tågbiljett, och tågade iväg in mot London. Tåget kostade £16 tur-retur, så buss hade blivit lite billigare (£6/väg), men med tåg gick resan på 40 minuter, medan det hade tagit nästan dubbelt så länge med buss.

Vi kom till ändstationen Liverpool Station ungefär klockan halv elva, därifrån det var en ungefär kilometers promenad till vårt hotell. Innan vi hade navigerat oss (till fots, med telefon-gps) till hotellet var vi snudd på stressade, vi hade nämligen en tid att passa: Klockan tolv skulle vi befinna oss vid Madame Tussauds för att lösa ut våra förhandsbokade biljetter. Så vi lämnade våra väskor (incheckningen var from kl 15), beställde en taxi och åkte iväg till vaxmuseet. Annars hade vi aldrig hunnit fram i tid! Bilderna från museet sätter jag i ett skilt inlägg.

Efter museibesöket åt vi lunch på närliggande Globe's, och sen köpte vi tunnelbanebiljetter och åkte in till Piccadilly Circus. Vädret var varmt, soligt och härligt! Promenerade en bit längs Regent Street, där det var mycket på gång. Åkte sen vidare till London Eye, som vi också bokat biljetter till. Måste erkänna att jag inte alls var så rädd som jag trott, höjdskräck som jag har... Utsikten var fantastisk!

Vårt hotellrum på Ramada
Frukost!
Madame Tussauds var verkligen en upplevelse
Goda kyckling-baconwraps på Globe's
Piccadilly Circus
Tre kartläsare, en fotograf
"E vi åpp snart?"
Lite traumatiserande var det nog för mig att stå så nära kanten...
Små, små mänskor 135 meter nedanför
Big Ben i sikte!
När vi kom ner belönade jag mig själv med en glass!
Nere från marken ser det faktiskt inte så högt ut...
Palace of Westminster..
... och självaste Big Ben!
Denhär hade jag tänkt sätta upp på Instagram med bildtexten "small people, Big Ben", men det lyckades inte utan wifi, och sen när bilden inte var tagen i Insta-appen så blev det dåliga proportioner att ladda upp i efterhand. Så här kommer den då istället!

Vid denhär tidpunkten hade vi hunnit bli ganska trötta, och klockan ganska mycket. Vi tog tunnelbanan till Liverpool Street, och promenerade till hotellet för att checka in och vila oss en stund. Vårt hotell, Shoreditch Inn, var väldigt fräscht och modernt, och på ganska bra ställe. Hade kanske önskat att det varit liiite närmare till tunnelbanestationen, men det fick gå. Vi slappade en stund på rummet, duschade och gjorde oss i ordning. Vid niotiden samlades vi och gick för att söka lite mat. Visade sig vara lättare sagt än gjort... Vet inte hur länge vi romsade runt i området innan vi äntligen hittade ett ställe. Och vilket ställe sen! Bill's hade så snygg stil, känsla och inredning att jag kunde ha flyttat in på momangen. Där fick vi god mat, och efterrätt, så vi blev (alltför) mätta och belåtna. Tillbaka vid hotellet försökte jag och Kalle oss på att se en Batman-film som kom på tv, men fick släcka av när klockan blev för mycket..

Vårt hotell
Rummet var fräscht och bra
Kvällens outfit!
SÅ SNYGGT vid Bill's! (sori för handen)
De hade egen cider och eget öl. Riktigt gott!
Min mat var fantastiskt god: Sötpotatisfranska med dipp, grillad örtkyckling samt sallad. En riktig tiopoängare!
Efterrätten var minst lika god - cheesecake med lemoncurd och vallmofrömaräng, i ett glas. Mm-mmh!
Otroligt bra ställe, kan varmt rekommendera om ni besöker Shoreditch-området i London!