23 juli 2015

Dublin dag 1

Vår första hela dag i Dublin började med väckning klockan åtta. Gjorde oss i ordning och traskade sen iväg de cirka femhundra metrarna till närmaste butik. Shoppade lite frukostingredienser åt oss, och gick tillbaks till lägenheten för att fixa ihop nåt ätbart. Åkte sen med Luas in till centrum, tog ca 10 minuter. Började dagen med en sightseeingtur runt i staden. Hade tänkt att turen skulle vara över på 1,5 timmar, men istället tog det 3.. Vi hann alltså bli ganska hungriga! Så när vi hoppade av bussen blev det lunch på en pub i närheten, Madigan's. Efteråt for gubbarna traskande iväg till Guinness Storehouse, medan jag och Madde blev kvar i stan för lite shopping. Hittade ett par leggins och ett doftljus vid Penneys, och sen hamnade vi att inhandla varsitt paraply också.

Sådär överlag var mitt första intryck av Dublin: Svårt att förstå var allt ligger i förhållande till varandra, trots att vi var på sightseeingturen.. Annars mycket mysig stad, fint med gamla tegelhus här och där. Shoppingen var ganska centrerad, medan sevärdheterna var utspridda lite över stan. Fanns egentligen inga sevärdheter som vi kände att vi "måste" se och fota.. Och sen kan vi prata hur länge som helst om VÄDRET! Sol, regn, moln, sol, regn, moln, i all oändlighet. Och vilken blåst sen! Borde verkligen ha utrustat mig med halsduk.

"Hemma på våran gata i stan"
Frukost, ah!
Utsikten från sovrumsfönstret
Skeppohoj banditer, lantisar in town!
Fina gamla stenbyggnader överallt!
Palaver, en av resans många
Vi fick platserna längst fram och högst upp i hop-on-hop-off bussen!
En av broarna över floden var designad som en harpa...
... och en av byggnaderna föreställde, enligt ortsborna själva, en pint med Guinness...
... och en stadion (där ACDC tydligen spelat nån dag innan) med konstig form hade de också!
Det fanns många hus som nästan helt tagits över av murgröna. Vackert!
Ett av de bästa kaffeställena i Dublin, enligt guiden. Såldes nyligen för
250 000(!!!) euro!
I detta område hade man målat dörrarna i olika färger för att inte ta miste på sin egen bostad.. Wonder why? Hehe.
Plötsligt kom en häst lunkande längs gatan!
Curiosa: Förr i tiden betalade man skatt enligt hur mycket dagsljus som kom in i huset. Den runda byggnaden till höger i bild är Dublins enda byggnad som inte har ett endaste fönster!
Området kring Guinness-bryggeriet var mysigt med alla gamla tegelbyggnader
"Wow koll, en obelisk!" utbrast jag, och ingen fattade vad jag menade.
Påväg in i Phoenix park, ett grönområde som var runt 1200 hektar stort!
Här hade jag gärna promenerat bort timmar.
Turist javisst!
"Vita huset" i Dublin, dvs presidentens bostad
Påväg tillbaks till vår hållplats. äntligen! Tre timmar på sightseeingtur var kanske lite att ta i..
Hungriga resenärer på Madigan's!
Jag åt en steak burger och drack en Bulmer's cider
Mitt i smejtin!
Shoppingdags!
Mitt i shoppingen stannade jag och Madde och fikade på en takterrass. Mäktiga vyer!
.. och god pavlova!
Här bodde vi!

Efter x-antal timmar på stan började jag och Madde bli lite trötta i benen. Kollade med gubbarna, och de hade också snart färdigt vid bryggeriet. Duktiga som vi trodde att vi var hoppade vi på Luas hemåt, MEN.. det visade sig att vi åkte åt fel håll. Nå, det var bara tre hållplatser, så ingen större skada skedd tänkte jag och Madde, vi skulle ju ändå åka åt rätt håll snart. Problemet? När vi kom tillbaks till hållplatsen i stan där vi stigit på, visade det sig att linjen var sönder längre fram, så vi fick stiga av på samma ställe och ta en taxi till lägenheten.. GREAT. Vilade en stund med lite surfande när vi väl kom oss hem, och fixade oss sen för kvällen. Åkte tillbaks in till stan, och sökte upp Temple Bar-området, en gata, eller egentligen kanske ett kvarter, som är känt för sina typiskt irländska barer. Där hittade vi tillslut en italiensk restaurang där vi beställde pizza/pasta innan vi sökte oss tillbaks till lägenheten.

Där på andra sidan vägen ser ni "ingången" till Temple Bar-området
Kalle åt en konstig pizza...
... och för mig blev det pasta carbonara.
Jär e vi tå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar