25 juli 2015

Dublin: Howth

20-30 minuters tågresa utanför Dublins centrum finner man det mysiga, lugna och natursköna fiskesamhället Howth. Där spenderade vi största delen av Dublinresans andra dag. Strosade runt längs piren och de små gulliga vägarna, åt god mat på en av byns många restauranger, åkte på en liten tur med Howth Express, och besökte Howth Market. Tror bilderna säger det mesta!

Massor av folk som picknickade på gräsmattorna runt hamnen
Ön på bild heter Ireland's Eye
Fyren, dit vi tyvärr inte orkade gå..
Synd att det blev så mulet, annars hade det varit en skön dag att slappa på stranden!
Legginsen köpte jag dagen innan på Penneys!
En av hamnens många fiskebåtar
Looking for some food!
Hittade ett mysigt ställe att luncha på - The Brass Monkey
Kalle och jag delade en fisktallrik som innehöll lax, två olika torskar samt friterade bläckfiskringar. Otroligt gott! Det kan nog ha varit den godaste fisken jag nånsin ätit.
Traskade vidare mot piren
Jävligt stora fiskmåsar hade de i Howth!
... se bara!
Inga bilder ger stället rättvisa! 
Sen promenerade vi en bit uppåt längs kullen. Såg massa fina hus!
Kämpig backe! (och alla går i takt, haha)
Högst uppe på kullen fanns en gammal radiostation
Vackra vyer! Hade vi haft tid och ork skulle vi ha velat gå enda ut på udden!
Uppe från kullen såg man också ruinerna av en gammal kyrka av nåt slag
Aldrig hänger jag med - jag med mina korta ben...
Hmm, vart leder denna trappa?
... till en mystisk dörr bara!
Sen for vi på tågtur med Howth Express. Vår tågförare var mycket lustig!
Howth Market, riktigt mysigt!
Om ni besöker Irland och Dublin kan jag varmt rekommendera ett besök till Howth! Otroligt vackert. Och kostar nästan ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar