25 augusti 2014

"Man kan aldrig ha för många prylar"

... eller?! Just nu börjar det kännas lite som om det inte finns rum för mera "skit och skrot" (sambons kommentar om allt jag släpat hem det senaste halvåret) här hemma hos oss. Eller tja, ska vi säga som så, jag börjar bli i desperat behov av dedär hallmöblerna och detdär kontoret som aldrig blir färdigt! Det blir en slags dominoeffekt här hemma, när en sak inte färdigställs så blir det kaos på nästa ställe. Låt mig presentera det såhär: När vi flyttade hit var det tänkt att vi skulle fixa lilla hallen, stora hallen, sovrummet, kontoret och Kalles rum.

Som ni kanske förstått har kontoret bara fått stå som det är, vi använder det för tillfället som pant- och tvättrum, haha. Kalles rum fick vara som det är, han hängde bara upp lite hyllor på väggarna och knuffade in alla sina tusen musiksaker, gitarrer och förstärkare. Skrivbordet som egentligen ska vara i kontoret står just nu i udda hörnan. Skåpen i Kalles rum är fyllda till både bredd och höjd med massa grejer som jag tänkt ska vara i kontoret sen när det blir färdigt. Som om det inte var massa grejer i rummet från förr... Min syster lovade mig i julklapp (förra året!) att fixa en sänggavel, ett hallbord och några hyllplan åt oss. Har fortfarande inte fått dem. Nå, när jag väl får hallmöblerna så måste ju skrivbordet bort, vilket betyder att kontoret måste vara färdigt. Och så måste det och det och det flyttas...

Åtminstone i nuläget känns det som om allt är kaos och jag skaffat alltför många saker som jag inte har rum för. Men tanken är ju att allt har sin plats sen när alla möbler finns på rätt ställe. Så länge de inte finns det blir det bara massa grejs överallt, och sånt är jag verkligen allergisk för. Så nu får det minsann börja hända grejer här hemma! Tänk att två personer kan överfylla 117 kvadratmeter på ett år.. Helt sjukt alltså!


 Idag, en helt vanlig måndag, kom jag hem med de vackraste sakerna efter en Nykaabi/Jeppiskväll. Den gamla skolplanschen köpte jag via FB-loppis för 12€. Så vacker och perfekt, har till och med en nyans av mint-turkost i sig! Tror den ska få hänga i udda hörnan nånstans, måste känna mig fram lite. Den gamla limonadflaskan hade mamma fyndat åt mig på Juthbackamarknaden, så den blev en present. Den mintgröna krukan har fungerat som pennförvaring i tv-rummet hemma i Jutas, småningom ska den nog hitta sin plats här hemma hos oss också. Sen till de finaste, värdefullaste, vackraste sakerna jag kom hem med ikväll: En Arabia-kanna från vem-vet-vilket-årtionde, och en stor gammal mörkgrön glasflaska. Dessa fick jag av Bea (moffas brors fru, min gudmors mamma). Kannan var en försenad examenspresent. Glasvasen fick jag syn på ute på Beas terass, tyckte den var så vacker. Ingen fråga om saken, hon tyckte jag skulle ta hem den! Så nu har jag fått ärva den. Finns inte ens ord som kan beskriva min lycka och tacksamhet denna kväll! Så fina mänskor det finns i mitt liv <3

 Som ni ser, prylar överallt! Och jag som tidigare varit en såndär jag-vill-inte-ha-massa-onödiga-prylar-som-samlar-damm-mänska...
 Denna fick ersätta den (numera i mina ögon) fula gröna flaskan som tidigare stod på tavelhyllan i vardagsrummet
 Alltså åh, vilken skönhet! Denna lär dessutom härstamma från fabriksområdet i Masuunin här i Årvas, så nu har flaskan minsann hittat hem! Ska putsa upp den och söka nåt att sätta i som dekoration. Tänker mig några gamla torkade kvistar med ljusslingor i...
Som jag har sökt efter en skolplansch, och så snubblar jag över det perfekta exemplaret, för en billig peng dessutom!
 Borde sortera om lite i vitrinskåpet märker jag...
Se nu vad fin! Nån som vet hur gammal denhär är? (gissar den är riktigt värdefull!)

4 kommentarer:

  1. Tänk att en månda kan för me se såde fantastiska saker. Härligt! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. verkligen perfekt avslut på en månda ti få ta hejm såde fina grejer :)

      Radera
  2. http://www.etlehti.fi/artikkeli/kysy+asiantuntijalta/kysy_antiikki/arabian_kaadin_7386

    SvaraRadera