18 april 2020

Mina jobb genom tiderna

Såg att Daniela hade gjort ett roligt inlägg med alla sina jobb här i förra veckan, och skrev genast upp det som en möjlig bloggidé. Det har ju också cirkulerat en hel del "gissa vilket jobb jag inte haft" på både Facebook och Instagram senaste tiden, så det här kan bli en riktigt kul grej, tänkte jag, när intresse verkar finnas. Idag har jag alltså listat alla jobb jag nånsin haft, i kronologisk ordning! Jag började sommarjobba sommaren 2006 när jag nyss fyllt 15, och har varit ute i riktiga arbetslivet sen 2013. Förvånad att jag ändå hunnit med så många som tio olika jobb på dessa snart femton år!

1. Biträde på blomster- och presentaffär
Mitt första sommarjobb var på min mormor och morfars blomster- och presentaffär Asta i Nykarleby centrum. Det var sommaren innan jag skulle börja på nian. Här fick jag lära mig kundbetjäning, binda buketter, prissätta, paketera och göra beställningar. Kan väl inte säga att lönen var speciellt häv, men fick ju i varje fall tiden att gå! Och kan inte säga att det var tråkigt att hänga med mina morföräldrar en hel sommar heller.

2. Trädgårdsrensare 
Sommaren 2007 hade jag sökt sommarjobb inom Nykarleby stads trädgårdsavdelning. Tyvärr fick jag inte jobbet, men i stället hamnade jag till Nykarleby fastighetsservice, vilket visade sig vara hundra gånger trevligare! Där började en mångårig anställning och vänskap. Jag och min bästa kompis Matilda spenderade början av sommaren med att rensa ogräs på i princip varje höghusgårdsplan i "stan". Trevligt att jobba utomhus, men kanske inte de dagar regnet öste ner.. Mindre trevligt var det när gamla tanter stod och stirrade på oss medan vi rensade, och kommenterade med "jaa nog ere rolit att si på tå ader arbeitar!"... hrmf.

3. Städerska
Vid Fastighetsservice fick jag också första sommaren jobba med att städa trapphus. Uppgraderade och var sen flera somrar och jullov med till Mirka och vaxade golv. Under studietiden hade jag också jobb som städerska på två olika kontor. Har trivts väldigt bra som städerska, eftersom jag i privatlivet också är ganska städande av mig. Tyckte också om att inte ha några kollegor att ta i beaktande, utan fick för det mesta "måra påå" för mig själv.

4. Bagare
När jag studerade till bagare blev jag som någon kanske vet samtidigt student. I praktiken innebar detta att vi som gick kombi gjorde våra långa praktikperioder på somrarna, eftersom vi var i gymnasiet när den egna klassen hade praktik. Sommaren 2008 och 2009 har jag därför sommarjobbat på bageri! Första året på Sandbergs bageri i Nykarleby, och andra året på Sundells bageri i Jeppo samt Luukkonens bageri i Sandsund. Gjorde också en kort karriär som pizzabagare under mina barnträdgårdslärarstudier, men det kan vi kanske ta och glömma... Trivdes kanske inte världens bästa på bageri, eftersom arbetet börjar tidigt på morgonen och är ganska enformigt ibland. Men roligt hade jag och mycket lärde jag mig!

5. Caféarbetare
Denna punkt hade jag missat, som en läsare så vänligt informerade mig om! Efter att jag utexaminerats som bagare jobbade jag på kvällar och helger på min sista praktikplats, Little Brown Bakery i centrum av Jakobstad. Förutom att betjäna kunder fick jag också baka en hel del och hålla rent omkring mig. Trivdes toppen! Hade super arbetskompisar också. Tyvärr gick caféet i fråga i konkurs kring årsskiftet 2010-2011, så där slutade min historia som cafébiträde.

6. Blomsterförsäljare/växthusarbetare
Somrarna 2011 och 2012 jobbade jag som blomsterförsäljare samt växthusarbetare på Solstrands trädgård i Kålax. Varannan vecka sålde jag blommor utanför S-market i Vörå, och varannan vecka var jag och hjälpte till vid växthuset. Trivdes ganska bra med detta jobb i och med kundkontakt och att jag fick vara lite kreativ mellan varven, men nog var det en lång sommar att sitta i bilen i ösregnet och vänta på kunder.. Hade också ganska långa dagar samt jobbade på lördagar, så mina vänner såg jag inte mycket av de somrarna!

7. Lekledare på simskolan
I slutet av sommaren 2012 jobbade jag också som lekledare på två olika simskolor inom Nykarleby stad. Det här jobbet passade mig utmärkt eftersom jag fick spendera dagen med barn, vilket jag redan hade ställt in mig på att börja studera inom, och så fick jag vara ute i friska luften. Dagarna var också passligt långa, och det varade inte så många veckor. Fick också umgås med massa roliga typer under tiden!

8. Handledare på flyktingförläggningens barnhem
När jag blev utexaminerad barnträdgårdslärare spenderade jag sommaren som handledare på ett barnhem för ensamkommande flyktingbarn i Kaitsor (Oravais). Det här var mitt första skiftesjobb, och säkert också mitt sista.. Dock tyckte jag väldigt mycket om arbetet med barnen, och samtidigt fick jag också koka mat och städa, vilket jag redan gjort mycket av under mitt liv. Ett toppenjobb och en toppensommar!

9. Barnträdgårdslärare 
I augusti 2013 började jag min jobbkarriär på riktigt, när jag fick anställning som barnträdgårdslärare på daghemmet Tallkotten i Oravais. Där jobbade jag i två år före jag blev förflyttad till Solbacken i Kimo, där jag i dag har tillsvidare anställning. Jobbade 2,5 år i Kimo före jag gick på mammaledigt, och nu i höstas återvände jag till jobbet, denna gång tillbaks till Tallkotten för ett år. I höst är det tänkt att jag ska "hem" till Solbacken igen! Har trivts så fruktansvärt bra som barnträdgårdslärare, och ångrar inte en sekund att jag valde den utbildning jag  gjorde. Sen kan jag nog säga att det var en annan sak att jobba på dagis före jag själv fick barn.. Men det är en helt annan historia!

10. Daghemsföreståndare 
Efter tredje året som barnträdgårdslärare uppgradera jag mig också till daghemsföreståndare i Kimo. Eftersom två av mina största styrkor är att planera och organisera har jag tyckt att föreståndaruppgifterna nästan gett mig mer glädje än arbetet i själva barngruppen. Ändå tycker jag så mycket om arbetet med barnen, att jag åtminstone inte ännu är beredd att gå över till att endast arbeta administrativt. Men vem vet, kanske nån gång i framtiden.. Som föreståndare fick jag utöver min barnträdgårdslärartjänst också t.ex. fixa arbetslistor, göra budget, sköta daghemmets kontakter, hålla möten samt göra beställningar. Tyvärr existerar inte min tjänst "barnträdgårdslärare med föreståndaruppgifter på daghemmet Solbacken" längre, eftersom Kimo numera hör under Oravais-föreståndaren. Men det är nog helt okej för mig att återvända som endast lärare! Som sagt, en vacker dag kanske jag "siktar högre" igen...

2 kommentarer:

  1. Psst, du ha haft så mang jobb att du missa caféfröken på LBB 🤭😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj härrigud, tur tå nain halldär koll xD

      Radera