12 december 2017

Ugnsbakad potatis med skinkröra

Nu ska jag ta och dela med mig av ett nytt recept, som jag och Sebastian provade i fredags när vi skulle ha middagsbjudning för svärfamiljen. Vi funderade länge på vad vi skulle bjuda på, som skulle vara enkelt att göra men ändå lite festligt, och förstås gott. Vi bestämde oss för ugnsbakad potatis med skinkröra, något som åtminstone jag aldrig tidigare tillrett. Och vet ni, det blev riktigt bra! Förutom att min potatis fortfarande var lite skarp.. Men annars enkelt att göra och riktigt gott med en god köttbit till.

Du behöver:
- 1-2 stora, gärna mjöliga potatisar

- 1 dl yoghurt 10%
- 1 msk majonnäs
- ½ tsk salt
- 1 krm svartpeppar
- ev. övriga kryddor
- 150 g rökt skinka
- 75 g ost
- 1 röd paprika
- färsk persilja

> Linda in potatisarna i folie och sätt i ugnen ca 1,5 timmar på 200-225 grader.
> Hacka skinka, ost, paprika och persilja
> Blanda ihop alla ingredienserna till röran
> När ugnspotatisarna är färdiga, skär ett kryss i mitten och klicka över röran

Till serverade vi grisinnerfilé med mustapekka och bacon (denna fast utan ananas), mozzarellatomater, färdig pepparsås, och till efterrätt Fazerinamousse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar