10 december 2017

Saker jag aldrig skulle köpa i en matbutik

Ni som hängt med här i bloggen en längre tid vet säkert att mat och bakning är något som ligger mig nära hjärtat. Också de som följer mig på Instagram (heimimmi) har nog lagt märke till att jag gärna postar matrelaterade bilder. Jag är helt enkelt intresserad av mat - kanske inte lika mycket av matlagning som av att äta maten, men ni fattar.

Häromdagen när jag plockade upp mina matvaror på butikens kassaband funderade jag på vad jag egentligen skulle ta med mig hem. Det är överlag något jag brukar observera när jag går i matbutiker; vad folk plockar med sig i sina varukorgar. Kanske det är lite fult att "kolla in" vad andra köper, men det intresserar åtminstone mig. En tanke väcktes i mig, att jag ibland skäms över att sätta upp vissa saker på kassabandet. Som när jag köper färdigmat, godis eller lemonad. Ni är säkert flera där ute som nån gång tänkt tanken "vad ska kassabiträdet tänka om det jag köper med mig hem?". För det har åtminstone jag gjort, många gånger!

Tänkte därför att det kunde vara av intresse för er att läsa om sådant jag vanligtvis INTE skulle köpa med mig hem från butiken. Undantag finns ju alltid, men detta är sådant jag aldrig eller sällan sätter i min varukorg under butiksbesöket:

- Färdigmat såsom mikropizza, lådor, soppor, biffar...
- Lemonad
- Vitt bröd
- Smaksatta yoghurtar
- Cornflakes eller flingor
- Grisköttsstrimlor
- Panda's choklad
- Ostbågar
- Kinakål, grönkål, selleri och rädisor, bland andra "konstiga" grönsaker
- Rödbetor
- Saltgurka
- Sill
- Auraost
- Frusen bärmix, t.ex. såna med blåbär, vinbär och jordgubbar i
- Heinz ketchup (så äckligt!)
- Kalkonpålägg
- Ärter-majs-paprika frysblandning
- Snabbhavregryn
- Kex (förutom om jag ska använda dem i bakning)
- Rakettispaghetti eller snabbmakaroner
- Färdiga kryddblandningar
- Kalles kaviar

Det var nu bara några saker jag kom på sådär i förbifarten. Kan ju uppdatera om jag kommer på fler!

Dessa brukar jag faktiskt köpa (ni ser ju - undantag finns!) nu som då. Passar sjukt bra med ris och champinjonsås.
Dessa levde jag i princip på under studietiden, men nu har jag inte ätit smaksatt kvarg på många, många år..
Enda gången jag köper vitt bröd är nog i form av rostbröd nån gång. Oftast väljer jag nog fullkornsalternativet!
Kalles kaviar avskyr jag, men Kalles randiga är däremot väldigt gott på limpa med ägg!

Är ni intresserade av andra matrelaterade inlägg som skrivits på den här bloggen, kan jag t.ex. tipsa er om "Mat jag tackar nej till", "Att ta in nya livsmedel i kosten" del 1 och del 2, samt mina prisjämförelseinlägg "Vad man kan köpa för 80€" på Livsmedel i Oravais och på S-market i Vörå (har lovat en fortsättning på denna serie men helt enkelt glömt bort det. Kanske något att bita i nu i vinter?). Är ni intresserade av recept är det enklast att skriva in "recept" i sökrutan här till vänster i bloggen, eller sen leta efter något specifikt. Återigen får jag bara skylla mig själv för att jag inte gjort taggar till inläggen, vore ju såå mycket enklare att hålla reda på recepten då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar