9 juli 2019

Sommarcafé vid Furirsbostället

Inlägget i samarbete med Aktion Österbotten

---

Förra veckans onsdag drog jag med mig Maria, Madde och barnen till slagfältet i Oravais, och närmare bestämt till restaurang Ädelbragd, där det under sommaren ordnas sommarcafé och lite andra roliga evenemang. På onsdagsmornar brukar det vara brödbakningskurs, och jag hade sett framemot att få köpa av det goda gammaldags rågbrödet. Tyvärr hade ju kursen blivit inhiberad just den dagen, så inget bröd fanns till försäljning.. Men till min stora lycka var dagens lunch laxsoppa, så det köpte jag gladeligen i stället!

Mitt gung-älskande barn lade genast märke till denna gunga, och hade nog gett vadsomhelst för att få provgunga den...
Supersmarrig laxsoppa!
Min bordsgranne Amelie var nyfiken på omgivningen.
Och vem skulle nu egentligen inte vara det i den här vackra miljön?

Efter att vi fått i oss kaffe/lunch vandrade vi omkring på gården och besökte sommardjuren, samt strosade runt i den härliga gammaldags miljön. Konstaterade att det är ganska bra att vara turist i sin egen näromgivning nu som då, här vid Furirsbostället invid Oravais slagfält finns det minsann massa fint att titta på! Kan varmt rekommendera ett besök. Café har de varje onsdag-söndag mellan 12 och 18 resten av månaden, och en vecka in i augusti. Brödbakning och spionäventyr bjuds det också på, mera information finns på Oravais historiska förenings hemsida

Söta hönor fanns det vid uthuset på gården.
Och kaniner!
Får hade de också, men de ville inte riktigt komma så nära att de fastnade bra på bild..
Här finns också rökbastu och badtunna för uthyrning.
Blev mycket fascinerad av humlen som växte på höstörar, och fick en idé eller två..
Sen fick vi för oss att vandra upp till minnestoden över Slaget vid Oravais.
Här har ni Oravais bästa utsikt! 
(och bästa promenadrundan också längs vägen)
Så otroligt mysig miljö!
Kompisarna Eleonore och Saga <3
Birk och Amelie hade jag inte fått fångat på nån bild, men det hade turligen nog Maria, som skickade bilden.
En minnesvärd och fin sommardag!
Foto: Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar