2 maj 2019

I min icke-existerande trädgård

Nu när det våras i vårt land har det givetvis börjat klia i mina trädgårdsfingrar igen. Så skönt att ha en egen gård att sköta om, det må jag då säga! Fast det nog smakar lite trä att räfsa fem dagar i sträck, och ändå inte vara klar.. Menmen! Min svärmor, som tidigare bodde i huset, var inte speciellt intresserad av trädgård, och på ett vis får jag väl vara glad för det, för det innebär att det finns ganska mycket space för mig här att ta ut trädgårdssvängarna på framöver! Det har funnits lite buskar och några träd, men inte mycket mer än så. Själv önskar jag mig äppelträd, jordgubbsland, odlingslådor, rabarber, syrenbuskar... Ja listan kan göras lång! Men vi får väl helt enkelt fixa lite i taget.

Tänkte att jag ska passa på och sätta upp lite bilder på hur det såg ut här nu när snön smälte, innan vi satte igång att gräva och flytta och plantera. Så kan ni få se lite "efter"-bilder sen vartefter vi donar på. Gissar nämligen att om några år ser det väääldigt annorlunda ut i vår trädgård, om jag känner mig själv rätt! Och det är ju trevligt att se framstegen sen, tycker jag.

På baksidan av huset har vi en Brudspirea på var sida om plattorna, samt tre buskar vars namn jag inte vet på vänstra sidan.
En liten blomrabatt har vi uppefter uthusväggen. Här har jag hunnit rensa lite ogräs redan.
Vår andra blomrabatt, som var mycket övervuxen och inte fått så mycket kärlek...
... så jag gräftade ur den lite i sidorna, och sparade det som såg ut att vara nån slags blomma eller växt.
Två likadana buskar som på baksidan av huset har vi också bredvid den rabatten. Här står också två björkar.
En liten hjälpreda i färd med att "beundra" blommorna som växer i gräsmattan vid gamla stenfoten vår. Där bakom skottkärran kan ni kanske också se en buske, heter den månne Ölandstok? Blommar i varje fall gult mot hösten. 
Sett från stenfoten och mot vägen har vi en rönn och sen en rad med buskar (som jag heller inte vet namnet på), som bildar en häck.
I hörnet mot vägen/åkern såg det ut så här! Tre svartvinbärsbuskar, en krusbärsbuske, en lönn, en sten med plattor bredvid(?), en prydnadsrönn, eller vad nu dedär konstiga små hängträden heter, samt ett körsbärsträd. Och häcken har ett hål i hörnet, för att svärfar velat köra där bakom med gräsklipparen..
Uppefter husväggen har vi också lite vårblommor!
Sebastian hittade en gammal fälg som jag ska sätta sommarblommor i småningom. 

He va he! Stay tuned för bilder från projektets gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar