1 maj 2019

Första maj

Gokväll på er! Här sitter jag i soffan och har egentid, barnet somnade redan 19:45, och sambon hamnade på kvällsjobb. Vi har haft en riktigt lugn och skön vappen och första maj! Igår var jag och Eleonore en sväng till Nykarleby för att hjälpa min mommo att fixa munkar inför denna dag. Idag åkte vi således traditionsenligt iväg för att avnjuta munkar, struvor och mjöd hos mommo och moffa med övriga släkten. Dock var vi väldigt lite folk, och så hamnade vi att sitta inomhus på grund av vädret. Men trevligt ändå! Eleonore lyckades också sova bort sin andra 1:a maj, hon somnade nämligen i bilen och så lyfte vi över henne i vagnen, och när vi skulle åka vidare lyfte vi tillbaks henne igen. Fast då vaknade hon nog, men hade ju redan missat hela firandet! Nåja, nästa år kanske..

Vi for till mina föräldrar där vi blev bjudna på mat samt fick umgås en stund. Avrundade sen med att stanna till i Oravais hos svärföräldrarna på hemvägen, i tråkvädret! Och till min stora förskräckelse insåg jag att jag GLÖMT att köpa glass idag!?!? Hur i hela friden nu det gick till... Nå, kommer väl fler chanser än i år, då vädret är lite mer glassigt, haha.

Igår kväll var jag också bjuden till Marias på tjejkväll med Tjängan. Barnet hamnade jag dock att ta med mig, så att stanna kvar med övriga och bada jacuzzi blev tyvärr inte av för mig denna gång. Men kanske lika bra det, så slapp sällskapet att se på en flytande flodhäst. Urk! Ska ta och klaga över min vikt i ett skilt inlägg så behöver ni inte läsa det precis idag.. I varje fall så bjöd Maria på godsaker och vi fick prata bort timmarna samt skratta åt barnen. Trevligt, trevligt!

 Omkring 40 munkar i varierande storlek blev det i år. Märks att vi var tre olika bagare! Jag fick sköta friterandet medan mommo sockrade, och Maj-Britt som också var med agerade sällskap.
 Nygräddade munkar är väl ändå ganska svårt att klå?
 Vappen till ära fick barnet också inviga sin sprillans nya sandlåda, som pappan i huset har byggt åt henne!
Verkar som om alla mammor var väldigt disträ när det vara fotodags: Vi har glömt framme lite väl mycket "rekvisita" på bordet, tycker jag!
 För fjärde året i rad gjorde vi första maj-frukost tillsammans! Denna gång var det Sebastian som kockade, och det blev pancakes (jag gjorde smeten, han stekte), äggröra, bacon och vita bönor i tomatsås. Gott!
Eleonore fick en ballong och en snurra (hyrrä, vad heter det ens på svenska?) av sin faffa. Nu har vi lilla My som svävar i vardagsrummet då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar