11 oktober 2017

Den ordningsamma listan

Ni kanske kan förstå att den här kontrollfreaken/super-organisatören blev eld och lågor när hon såg veckans blogglista på Sevendays? Jajjamen! Ordning is my middle name, jag räknar det som en av mina bästa egenskaper att jag är organiserad. Det behövs verkligen i mitt jobb, och inte är det väl fy och tvi att vara ordningsam i privatlivet heller. Sen finns det ju förstås en hårfin gräns mellan att ha ordning och reda, och att vara pedantisk...

Så är min garderob organiserad: Enligt klädesplagg. Alltså kortärmade tröjor i en hög, långärmade i en annan.. Leggins och jeans och träningskläder i skilda högar. En gång i tiden (när jag ännu bodde hemma) hade jag faktiskt ordnat kläderna i färgordning också, men det orkar jag inte kämpa med längre! Drömmer om en stor walk in closet (den vi har nu skulle passa bra åt bara mig, men måste ju tyvärr dela med sambon...) där jag kunde hänga upp alla tröjor på VARSIN hängare. För tillfället är alla vardagströjor vikta i högar, och fintröjorna hänger 2-3 på varandra för att ha rum. Suck.

Mitt kylskåp är organiserad på detta sätt: Vi har ett "2/3 kylskåp", alltså inte fullstort. Grönsaker och frukter i varsin låda nertill. Sylt, gurksallad osv. på nedersta hyllan, här brukar sambon också smyga in några ölburkar. Mittenhyllan, dvs. den högsta, brukar rymma yoghurt, kvarg och sånt som behöver hög hylla. Vi har en "vinhylla" och under den förvarar vi pålägg, smör, ostar osv. Högst upp har jag mattillbehören alltså t.ex. malet kött, kyckling, matrester, såsburkar osv. I dörren har vi ketchup, senap, soja och andra kryddsåser, matlagningsgrädde osv., plus förstås mjölk och kanske nån yoghurt- eller juiceburk. Skulle aldrig falla mig i andan att plocka in varorna hursomhelst!

Så strukturerar jag upp min dag: Brukar nog oftast ha en plan för alla dagar, har en veckokalender i tamburen där jag på söndagar fyller i vad vi har för planer för den kommande veckan. Sen får man stryka vartefter saker och ting är avklarade! Morgonrutinerna är oftast de samma - vessan, tvätta ansiktet, äta frukost, bädda sängen, klä på sig, borsta tänderna och så iväg på jobb. Efter jobbet har jag oftast nåt möte eller träning, träffar kompisar eller bara hänger med sambon. Brukar oftast avsluta med att kolla lite tv eller bara slösurfa på sociala medier. Om jag har mycket att göra brukar jag se till att få saker gjorda inom en viss tidsram, t.ex. skriva klart skolarbete före klockan två, eller åka till butiken innan klockan sex. Ni fattar..

Så här ser det ut i mitt badrumsskåp: Alltför mycket grejer! Jag och sambon delar, men verkligen inte broderligt.. Han använder kanske 2/10 och jag resten. Tycker inte om förvaringen i vårt badrum, och nästa gång jag flyttar ska jag nog organisera det på ett annat vis. Men givetvis har jag sorterat hyllvis så att smycken är på ett ställe, smink på ett, parfymer i rad och ansiktstvätt bredvid varann. Vad annars!?

När jag planerar en fest: Så gör jag det oftast in i minsta detalj. Älskar att ordna saker, exempelvis hemma-partyn, men fester har jag kanske inte SÅ stor erfarenhet av ändå. Men i augusti t.ex. så hade vi ju förlovningskalas, och inför det gjorde jag vem vet hur många listor och skrev upp vad som skulle skaffas och göras and whatnot. Brukar oftast lägga lite extra energi på att skapa en röd tråd, ni vet, detaljer som knyter ihop eller kanske ett visst tema.

Min åsikt om bullet journals: Ser mycket spännande ut, men skulle aldrig ha tid! Förut köpte jag alltid en liten almanacka/skolkalender att ha med mig i väskan. Sen insåg jag att jag nog skriver in saker, men aldrig kollar upp dem.. Så i år har jag faktiskt inte köpt nån, och lika bra går det ändå. En bullet journal måste man ju dessutom ofta fixa till själv, och även om min kreativitet kanske räcker, så gör inte tecknetalangerna det för att göra den så snygg som jag skulle vilja, tyvärr.

Jag städar mitt hem: Lite för sällan, faktiskt. Sen jag flyttade in här på 46 kvadrat med Sebastian har jag nog faktiskt sänkt mina städkrav lite. Visst går jag och "dagligplockar" lite hela tiden, alltså fixar med disken, röjer undan onödiga grejer, tar med lilla dammsugaren om det är mycket grus i tamburen.. Men att dammtorka och dammsuga blir nog ungefär en gång i månaden, om ens det! Skurar golvet gör jag kanske en gång i halvåret. Fördelen med att bo smått är kanske att det inte samlas lika mycket damm!

Jag bevarar alla "viktiga papper" så här: I mappar eller lådor. Förut hade jag ju ett skilt "kontor" vilket underlättade väldigt mycket, men för tillfället har jag pappren i en byrå i sovrummet. Visserligen har jag nog koll på dem fortfarande, men lite störande är det att de ska vara på samma ställe som pennor och kuvert och pysselmaterial...

Så är min dator organiserad: Mappar, mappar, mappar! Och inget extra på skrivbordet, bara de program jag använder hela tiden, eller sånt som inte går att radera. När det kommer till mina bilder så gör jag en "årsmapp" och sen mappar för varje månad (givetvis numrerade så de kommer i rätt ordning, alltså 1 Januari, 2 Februari osv.), nu har jag då t.ex. en oktober-mapp i "Bilder" som jag sen flyttar i 2017-mappen när det byter månad. Förut daterade jag alla bilder jag förde in från kameran/telefonen, men numera får de nog heta DSC044 bäst de vill.

Så här mår jag om det är stökigt runt mig: D-Å-L-I-G-T! Brukar ha som regel att aldrig gå och lägga mig med disk kvar på diskbänken. Lyckas ju inte alla gånger, men åtminstone strävar jag till det! Har jag bra med tid på morgonen brukar jag t.ex. byta i diskmaskinen eller vika in kläder i skrubben, plocka bort onödiga saker av bordet osv. Tyvärr bor jag med en person som inte är särskilt organiserad eller städande av sig, så ni kan ju gissa frustrationen när det ligger (hans!) använda och nytvättade kläder i högar på golvet, papperstussar och tallrikar och glas på vardagsrumsbordet, och handfatet i vessan aldrig blir tvättat förrän jag själv gör det... SUCK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar