8 oktober 2017

Ayia Napa dag 7 & 8

Söndag var den sista hela dagen i Ayia Napa för vår del, för på måndag morgon efter frukosten började vi vår resa hemåt. Det var faktiskt lite mulet när vi varit på frukost på söndag, och sambon vägrade som vanligt poolen.. Vi beslutade oss därför, efter en stunds funderande, för att gå på en liten promenad i centrum. Vi gick upp till "partygatan" och vandrade den till slut. Till vår stora förvåning hamnade vi faktiskt rätt långt utanför kärncentrum, så vi fick vandra längs en av de andra huvudgatorna tillbaks. Gick in i några butiker, och hittade sen ett passligt lunchställe längs vägen; Bed Rock, en Flintstones-inspirerad restaurang. Dock kan jag INTE rekommendera stället! Vi beställde en pizza att dela och lite dricka, men det tog verkligen länge och betjäningen var dålig, trots att det inte precis var rusning på stället.. Blev faktiskt lite sura och besvikna.

När vi lunchat klart gick vi tillbaks till hotellet, och spenderade sista soltimmarna vid poolen (till min stora förtjusning!). Förutom att duscha och spela kort satte vi också igång med att packa väskorna, innan det blev tillräckligt sent och vi sökte oss ut på middag. Närliggande Costas Tavern hade vi spanat in hela veckan, och dit bar det av denna sista kväll i Cypern. Riktigt god mat fick vi, och trevligt ställe! Men.. sen började jag må illa och hamnade att gå att spy. Ingen aning varför, men så blev det, och vi fick nog snabbt ge upp för kvällen. Packade lite till, låg och läste en stund och släckte sen lampan för natten.

Här var det minsann dött den här tiden på dygnet!
Kvällstid är detta livligaste gatan i hela Ayia Napa. Tur att vi var för gamla för det, haha!
På bargatan fanns Bedrock-baren, som verkade vara samma som restaurangen som vi sen besökte några kilometer bort.
Lungt och skönt att vandra omkring här en stund.

Kvällens middagsställe.
Basti åt räkor, jag käkade spaghetti carbonara.

På måndag morgon steg vi upp tidigt, åt frukost och packade det allra sista. Tjäreborgs buss hämtade oss utanför hotellet klockan 9, och vi började vår färd mot flygfältet. Cirka en timme senare var vi på plats, och efter att ha checkat in bagaget osv. hade vi en del tid att fördriva. Gick omkring i tax free-butikerna och åt lite lunch för att testa min oroliga mage. Hade tyvärr spytt upp frukosten denna morgon, så hade inte så mycket ork eller energi. Vårt flyg lyfte vid 12:30- och vi landade i Helsingfors strax efter halv fem. Jag lyckades få i mig en smörgås och två nävar chips under hela dagen, så ni kan ju gissa vem som var hungrig när vi väl landade i trygga Finland! Kan säga att en Reissumies-smörgås aldrig smakat så gott som på vägen hem. På vår egen gårdsplan parkerade vi strax före klockan elva. Å he va han semestern he!