23 december 2015

Superenkel fudge

Hörni! Jag bara måste dela med mig av ett recept jag provade nu till jul. Alltid när jag söker inspiration till nya, enkla bakverk så brukar jag gå in på tidningenhembakat.se, och oftast på "Lindas bakskola". Där kan man hitta massor av bra recept! Och som sagt, väldigt enkla. Nå, här för en tid sen hade nån delat ett recept på Oreofudge, och det tänkte jag att skulle bli perfekt som årets julgodis (lyckost alla som får godis i julklapp av mig alltså!). Tyvärr hade de ju inga Oreokex på bybutiken, så jag modifierade lite och köpte Domino Mint. Men i och för sig kan man variera smaksättningen i detta recept i oändlighet gissar jag, eftersom grunden ändå gör en fudge.

Och vet ni, jag som typ aldrig lyckas med julgodis (det stelnar inte, det blir för skarpt, det blir klimpigt, det rinner..) fick till den perfekta fudgen! Det tog tio minuter, det innehåller fyra ingredienser, det smakar HEAVEN.. Kan inte bli mycket bättre alltså!


Recept:
- 400 g choklad
- 25 g smör
- 1 burk kondenserad mjölk (400 g)
- 1 paket Domino Mint

> Smält chokladen och smöret över vattenbad
> Rör ner den kondenserade mjölken, låt svalna något
> Hacka och blanda i valfri smaksättning, t.ex. Dominokex, Mariannekross, Turkisk peppar... Spara ca 1 dl till toppen
> Häll i en form, ca 20x30 cm, med bakplåtspapper, strö på resten av smaksättningen
> Låt stelna i kyl, skär i passliga munsbitar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar