8 februari 2014

Sega havre-kolarutor

Hittade receptet i senaste numret av Hembakat, och tyckte det lät enkelt och gott. Eftersom ingen här hemma förutom jag är överförtjust i bulla (jag äter ju upp allt om jag bakar) bestämde jag att fixa åt revygänget tills gårdagens genrep. Tog 2 min att röra ihop och 20 minuter i ugnen. Så har du alla ingredienser hemma och nån ringer att de kommer på besök om 25 minuter hinner du fixa ihop denna. Try! Originalreceptet är för en form på 20x20cm, men jag gjorde 1,5 gånger så att det skulle passa i långpanna.

Du behöver: (långpanna, ca 40 bitar)
- 7,5 dl havregryn
- 3 1/4 dl vetemjöl
- 3 1/4 dl råsocker
- 2 tsk bakpulver
- 1 dl ljus sirap
- 180 g smält smör
- 2 ägg

> Smält smöret
> Rör ihop de torra ingredienserna i en bunke
> Blanda smöret, äggen och sirapen i de torra ingredienserna
> Sätt på plåt med papper
> Gräddas i 180 grader, 15-20 minuter, tills kakan blir gyllene
> Låt svalna en stund, skär i passliga bitar
> Ringla över smält choklad

Inte den mest aptitretande bilden kanske, men dethär är vad som blev över efter genrepet... Hård åtgång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar