10 februari 2014

Resfebern

Det finns ett litet troll vid namn Resfeber. Trollet kryper in i mitt huvud och sätter dumma idéer dit. Idéer som får mig att vaka om nätterna och fantisera om att hoppa på ett flygplan, varje vaken minut. Trollet lägger aldrig av med sina viskningar. Trollet vet om att jag nu har över 1000€ på mitt sparkonto och att det kanske ändå inte skulle vara en total omöjlighet att sticka iväg på en semester dethär året. Liksom för att belöna mig själv för det första jobbåret. Har funderat på sportlov, men vi har ju revy. Har funderat på maj-juni, men då jobbar jag. I juli vill jag inte åka på charter till ett varmt land eftersom vi (hoppeligen) har sommarvärme här då. Så det bästa förslaget just nu är påskhelgen, runt 20 april. Den stora frågan då, som trollet själv vägrar att svara på, är ju förstås VART det är vi ska ta vårt pick och pack. Ja, årstiden är ju lite begränsad. Och jag är faktiskt rätt osäker på om det är slalom eller solstol jag hellre föredrar. Håhåjajaa, vänta du bara Resfeber, jag ska knäcka dig ännu i år!

Mest av allt är jag sugen på Dubrovnik, Kroatien. Fullkomligt älskade Kroatien när vi var dit förra våren! Tyckte dock att början på maj var lite kyligt för min smak, så gissar att bästa säsongen är i juni-juli. Tyvärr är ju inte vitsen särskilt stor att åka dit då vi har sommar här hemma...
 Har fortfarande Norge-roadtrip på hjärnan. Tänk er så härligt att köra Trollstigen och Geiranger i julihetta, ah! Men kanske inte världens bästa idé att köra landet genom på tumis, med personbil..?
 Hurghada, Egypten ligger högt upp på listan...
 ... liksom Sharm el Sheikh, Egypten. Har läst en hel del recensioner och kollat väderlekar osv, och april verkar vara en ypperlig månad att resa till just Egypten! Har dock ingen som helst erfarenhet av landet i fråga. Har läst att det är "ett rövhål" och att det är "best ever". Så vad ska man tro på... Allt jag vet är att vissa nojar med att turista pga detta.
Levi ligger också nära hjärtat. Skulle vara en perfekt påskresa, fre-må i backarna. Men sen är det ju avståndet. Och priset. Och det faktum att det är påsk nästsista veckan i APRIL i år. Ingen snö i sikte? Ja inte som det ser ut just nu i varje fall...

Så att jo. Tipsa mig gärna!

5 kommentarer:

  1. Vi va ti Hurghada på 2002, o om ja int minns helt fel va vi största delen av tiden på hotellområde. E fanns inget att sii i stan + att e va riktit skitot o äcklit. Dessutom kona just ingen åv lokalbefolkningen engelska.. Minns att vi åt på hotelle varanda dag, för guidan rekomendera att int äta ut på stan. Hygienen va int he bästa på restaurangan in i city att man sko no int gå tid om man int vila ha magafari.. MEN he va jo på 2002, så e kan jo no ha utveklats myki!

    Sen vet ja int vem som säljs nå resor ti Egypten nåmer? E vart jo lite kris tär för några år sen iom muslimska våren o maktbyte.. så ja vet int om nån vågar sälj resor tid nåmer heller?! åtm ha int jag hitta nå resor tid på domhä största resebolagen (tjäreborg, finnmatkat)..

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja har hört både bra å dålit om Egypten. di säger att Sharm el Sheikh å Hurghada egentligen int e så myki ti si, förutom under vattni. att stadin e skiti, matin dåli å mänskona irriterand. di tipsar också om att man ska välj all inclusive hotell å aldär lämn områdi, typ. men ja sko aldri fara på en reiso å göra he, vill ju si å uppleva å utforsk! har nog föståss också hört om ti som trivs superbra i Egypten, "bara man itt bryr se så håålt i omgivningen". så e liti tudelad...

      men såde me lite eftertanke så ere nog kanski int så läglit att fara ti Egypten jyst NO. visst, di skriver att he e ok att bo på turistställen, men man ska int vistas t.ex. i Kairo, å sko jo nog vila si pyramiderna om man no ein gang far ti landi vann di finns! hitta int helldär särskilt mang som säljer reisor tid, några få bara, så he säger jo nog nanting. så kanski en annan gång!

      Radera
    2. Nå ja va jo så lill tå vi va tid (11 år) så för me spela int e så stor roll att vi mest bara va på stranden el vi poolen, o faktist så locka int e att vara utanför hotellområde tå e sprang en massa gatuhundar överallt.. Sen va vi på en två dagars reso ti Luxor o kolla Konungarnas dal, o he va coolt. Men att kör tid i en lång busskö me beväpna poliser runt om va int så riktit avslapnand..

      Ja har kompisar som ha vari ti Sharm flera gånger o fullkomlit älskar ställe, så he e no bara va man har för inställning o va man har för krav på hygien o va man e ut efter från semestern.

      Ja sko no kona tänk me att fara på nytt bara e sku lugn ner se tär, för no va e ganska häftigt land :)

      Radera
  2. Ni kan inte åka iväg till Levi på sportlove då? Jag och min familj var till Sharm el Sheikh för... snart nio år sen(shit vad tiden går fort!!), och det var helt bra där. Eller, hotellet var superbra, men på stan var det hela tiden försäljare som kom och drog i en, ville man sku köpa än det ena, än det andra. Men jag snorklade där i röda havet, och det var skithäftigt! Dock är det ju, som du ren märkt, ganska farligt. Veckan efter att vi kommit hem var det nå terrordåd/självmordsbombare på en gata där vi hade gått...

    SvaraRadera
    Svar
    1. har tyvärr int så många dagar ja kan ta ut, däför sku påsk passa bättre, då får man ändå "4 dagar gratis" när de e ledigt, o sen sku resten bli tjänsteledigt utan lön. så sportlove e nog off limits :/

      di säger ju att bästa me Egypten e värmen o snorkling, å de sku ja va intressera av! tyvärr har de ju vari så oroligt där nu en tid så e lite osäker på hur mycke man sku få ut av resan, om di rekommenderar att sitta inne på hotellområdet hela resan :/ mister ju nog lite sin charm då hela semestern o att vilja se ett nytt land!

      Radera