11 februari 2013

Mexikansk soppa

Brukar för det mesta äta soppa varje dag, eller åtminstone flera dagar i veckan, istället för att med tvång behöva trycka i mig sallad... Blev i helgen sugen på tortillas, och tänkte att jag kanske kunde göra en soppversion av det på något sätt. Har också sett i Jeposmettonas kokbok att där finns ett recept på Texmex-soppa, så jag utgick från det, och modererade en aning. En riktigt smarrig soppa! Om än det kanske blev lite väl stor mängd för en person... Men jag tycker ju om att sätta i frysfacket så det bara är att ta upp när det behövs. Lovar, det är gött!


1-1,5 l vatten
1 burk tomatkross
(jag hade bara örtkryddad, förstörde kanske konceptet en aning)
1 köttbuljongtärning
en bit purjolök
2-3 morötter
3-4 potatisar
1 paket maletkött kryddat med ½ påse tacokrydda + pepparmix
1 paket kidneybönor
1 påse majs

- stek maletköttet, krydda
- koka upp vattnet med köttbuljongtärningen i
- sätt i skivad/tärnad morot, purjolök och potatis, låt koka en stund
- tillsätt tomatkross, bönor, majs och maletkött
- krydda med t.ex. salt, peppar, chilipulver, paprika...
- servera om du vill med en klick creme fraiche

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar