23 maj 2019

Efterlängtad regndag

Äntligen lite regn och en dag då det känns helt okej att slänga sig på soffan och göra ingenting medan barnet sover! Tycker att jag haft så mycket program och projekt de senaste veckorna, att jag inte hunnit "bara vara" nästan alls. Och vet ni det märks på humöret! Visst trivs jag med att ha många bollar i luften och ha något att ta i händerna hela tiden, men samtidigt behövs de där slöa slappa dagarna då jag faktiskt inte måste springa omkring med något varenda lediga stund. Borde ju ta vara på dessa stunder nu, för snart är mina lediga dagar ett minne blott..

När mamma sitter vid datorn är det skönt att sitta bredvid med egen "dator" = kolla Babblarna på YouTube. Bild från förra veckan som Bastis pappa fotat.

Idag har jag varit och träffat mina blivande kollegor och funderat lite smått på hösten. Det blev alltså så att jag ska vikariera ett år på Tallkotten i Oravais, som barnträdgårdslärare på finska avdelningen. Det ligger många timmars funderande och velande bakom mitt beslut, och inte kan jag väl säga att det känns helt bra ännu heller att lämna min ordinarie tjänst. Men med Eleonores och mitt eget bästa i åtanke tror jag nog ändå det blir bra att vi är på skilda ställen. Och det handlar ju ändå bara om ett år! Vet ju hur fort den tiden går... Tack och lov ska vi vara lediga en dag i veckan, så då får vi mysa och ha det skönt hemma tillsammans, jag och min lilla pingla. Va ska itt e var bra dehär å! Fast det nog tar emot lite att lämna bort mitt eget barn för att sköta någon annans... Men så är väl livet.

Här hemma har det inte hänt så mycket nytt på renoveringsfronten, men däremot har utsidan fått desto mer kärlek. Igår var jag och Eleonore tillsammans med min mommo till Blomqvist plantskola i Lepplax och inhandlade äppelträd och syrener, som jag och Sebastian sen planterade på kvällen. Fick också en del perenner av mommo som jag grävt ner, men ännu finns det faktiskt rum för lite till. Tänkte ta och besöka plantloppis i Monå på lördag, så kanske jag får med mig nån blomma till därifrån. Bilder finns alltså snart att vänta i "trädgårdsprojekt del 2". Nu borde vi verkligen ta itu med grovköket och badrummet, där det stått stilla flera veckor! Problemet är väl att det inte finns nån tid.. Sebastian kommer hem vid 17:30 varje dag, då ska det vara mat och sen hinner han dona kanske en timme innan det ska vara tyst då det blir läggdags för Elle. Inte har han mycket hjälp av mig heller.. På helgerna har vi väl lite mer tid, men då är det ju oftast något annat på agendan. Så att renovera (själva) med småbarn är kanske inget att rekommendera! Men vi försöker så gott vi kan..

 Eleonore tyckte det var tråkigt att sitta i vagnen vid Blomqvists, hon hade hellre gått och rivit i alla "kukukuka" (= kukka/blomma) hon såg. 
Har väl nog en del att stå i om vi nånsin ska få en lika frodig trädgård som min mommo och moffa har!
 Men vi är på god väg! Hjälpredan tyckte dock att det var bättre att kratta jorden utanför rabatten, och inte i...
 Vi köpte förutom två olika äppelträd också två syrener. Hoppas de tar sig!
Här ryms det nog några perenner ännu.

Sommaren står runt knuten också, och visst är jag lite förväntansfull. Vår nya terrassdörr väntas anlända om cirka två veckor, så då ska vi minsann terrasshänga i sommar! Bara vädret tillåter.. Några nya terrassmöbler har vi tyvärr inte råd att köpa i år, så svärföräldrarnas gamla slitna får så lov att duga. Inga desto större sommarplaner har vi, hoppas att sambon ska få ledigt nån vecka så vi kan hitta på något roligt och få gjort lite mera här hemma nån dag. Har funderat lite på en tripp över till Umeå, det är väl en passlig semester med en 1-åring.. haha. Villaliv ska vi väl också leva, beroende på vädret då igen. Ska hoppas på en lika härlig sommar som förra året! Dock kanske fem grader svalare... Tur att vi bor i hus i år, så slipper vi kokas i en liten lägenhet.

Jaja. He va allt för ida. Nu ska jag försöka hinna tidsinställa några inlägg innan barnet vaknar. Ha en skön vecka!

Min sköna böna häromdagen när Linn & co var på besök. Linn har fotat! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar