18 januari 2012

Omenahyve

Eftersom det inte blev någon häftig eller smarrig maträtt idag (om ni nu absolut vill ha receptet på risgrynsgröt så läs på paketet!) tror jag bestämt att dagens recept får bli en efterrätt. Eller sen kan jag sätta upp två recept?? I så fall blir det "min" baconsås eller kycklingsås. Om ni är intresserade?


Här kommer i alla fall omenahyve (äppelgott), min absoluta favoritdessert. Brukar räkna med 1-1,5 äpplen/portion, beroende på hur mycket snåltanden värker...

3 äpplen
50g smör
ca 1 dl socker
ca 2 dl havregryn
kanel

- skiva äpplena, placera i en ugnsform, strö över kanel
- smält smöret, blanda med socker och havregryn, strö blandningen över äpplena
- grädda i 200 grader, ca 20 minuter
- servera med vaniljglass
(lämnar det över går det bra att äta kallt nästa dag också!)

3 kommentarer:

  1. Superbra med recept, speciellt för mig som int äger en kokbok, trots att jag önskar en till varje födelsedag och jul..

    SvaraRadera
  2. äger do int en enda kokbok!? he va no assit he.. måst no ga å härj åt mam å pap din :) som tur finns e jo neti vann man kan skåda!

    SvaraRadera
  3. Faktist ere sant. Förutom en som jag har klippt och klistra i själv, men han innehåller väldigt få recept.

    SvaraRadera