6 mars 2013

Autsch


Börjar bli riktigt trött på denhär fakin ryggen nu. Sen september har det inte gått en endaste dag då jag varit helt totalt frisk i ryggen. I ETT HALVÅR har jag haft mer eller mindre sjukt varje dag. Fyfan alltså. Naprapaten, som jag gått till 1-2 gånger i månaden under den tiden, säger att han nog ska få bort smärtan tillslut. Men jag undrar bara - när är det då? Orkar snart inte med dethär mera. Kan ju inte leva som normala mänskor!

Idag t.ex. hade jag lite känningar i ryggen när jag steg upp. Berodde högst troligen på att jag sovit galet inatt, kombinerat med att Elli knyckte till så mycket på söndagens och måndagens turer. Nå, när jag sen satte mig ner och började skriva på kanden så blev det bara värre. Hjälpte inte ens fast jag satte en kudde bakom ryggen, steg upp var tionde minut osv. Svårt att koncentrera sig på att skriva också när ryggen värker. Nå, tillslut fick jag ge mig och smälla i mig en "dundertablett". Väntande en stund, men inte ens det hjälpte speciellt mycket. Så nu ligger jag här i soffan och försöker skriva...

Har lite ångest över om jag ska åka iväg på zumba nu 16:15 eller inte. För tillfället gör det så ont att det till och med är kämpigt att komma sig upp ur soffan. Men, sen brukar ju zumba faktiskt ta bort smärta i ryggen.. Så funderar om jag borde åka ändå. Kan ju alltid avbryta ifall det känns som att det inte går! Dessutom tror jag att det skulle vara bra för mig att komma ur dethär huset en stund.. Få lite frisk luft och motion, så orkar jag skriva hemtent när jag kommer hem! Vi prövar me he...

4 kommentarer:

  1. Har du bra säng? För en dåli säng kan jo no göra allt myki värr.. :/ Sjölv får ja lätt sjukt i nackan/skulderbladen ifall ja har en dåli kudd el ifall sängen e jättemjuk (som A:s i stan..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denhär sängin ja har jär i Jeppis e nog jättebra. tå ja sover vi Kalles bruk ja kona känn åv liti mejr, fö han e ganska skarp å dåli.
      Men beror väl nog mest på ho ja sover (liti svårt att föklar, men sover typ i krålställning, me eitt bein åpp å motsatt arm åpp), antar att he belastar ryggin. Dessutom att ja byter ställning 100 gang per natt gör e int na betär, tå ja knycker å svänger :/ sko egentligen bod ligg heilt still på rygg, som tå ja va sjuk å itt kona gö na annat för att e to fö sjukt.. sko måst spänn fast me naleis!

      Radera
    2. Ja, jestas va e kan vara svårt att ligg på rygg. Sover oftast på magan jag, å tå vrider huvu åt sidon, vilket resulterar i att nackan blir spänd o sjuk. En annan favorit e att sov på högra sidon => högra skulderblade helt i lås..
      Tå e ska vara så svårt att bryt en vano man ha had i 22 år..

      Radera
    3. sover nästan helst på vänster sido ja, men he e same shit, ja var sjuk i axlan å nackan ganska hastot. fösökar allti intala mesjölv tå ja fösöker somn att he e bäst ja ligger på rygg, annås halldär ja på å vänder me heila tidin. brukar oftast somnin på rygg, men san halldär ja på å vänder me heila tin = sover på vänster å höger sido = sjuka axlar, sover på maga = sjukt i svanken å axlan, sover i "krålställning" jäkla sjukt i ryggen.. no ere konstit tå itt man kan halldas still!

      Radera