2 juli 2020

Årets sommarblommor

Här kommer en bildparad med årets sommarblommor. Tyckte att jag köpte så mycket, men ändå räckte det inte till alla krukor och ställen jag tänkt mig.. Till nästa år får jag lära mig att vara ute i god tid om jag vill få hem allt jag fantiserat om!

Fixade en balkonglåda bredvid trappan. Just nu är den lite irriterande när man får väja för den när man stiger upp på vår vackra lastpallstrappa. Men i slutet av sommaren ska vi väl hoppeligen ha byggt en ny trappa, och då borde placeringen "make sense"!
Denna hängde tidigare vid terrassdörren, men verkade inte trivas i tropiska hettan vi har där. Återstår att se om den gillar denna placering bättre! Vet förresten inte vad växten heter, men köpte tre stycken på Ihamäen puutarha för nån vecka sen.
I mommos gamla plåtämbare planterade jag en murgröna och en margurite. 
Också förra året var det denna plantering - nedanför köks- och sovrumsfönstret - som trivdes allra bäst. I år blev det en stor mörkröd pelargon, en silvertråd samt en begonia rex som fick flytta in.
Bredvid grillen har jag en lilabladig basilika. Tycker den är så snygg att jag inte nänns använda den!
På terrasstrappan blev det i år en jordgubbsampel omplanterad i kruka, samt gamla verktygslådan med en lila verbenia, en indisk mynta, samt den där samma vita blomman som på baksidans ingång. Här skulle jag vilja ha en kruka till på mellantrappan..
På andra sidan terrassdörren har jag en ljusrosa pelargon samt en kruka med en röd stjärnöga och ett silverfall. Flyttade min dubbelpetunia hit i hopp om att den skulle gilla solläget här lite bättre!
Elle fick också en egen liten balkonglåda till sin lekstuga, med en orange zinnia och en indisk mynta.
Min absoluta favorit, törnrosas kjortel! Så glad att jag lyckades knipa hem en från Ihamäen i år också.
I gamla gjutjärnsgrytan under sovrumsfönstret blev det i år en rosa-orange dahlia, ett silverfall, en silvertråd, och nån slags mini-petuniaväxt i vitt.

HE VA HE!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar