28 september 2017

Ayia Napa dag 1

Måndagen den 18:e vaknade vi upp tidigt, tidigt på hotell Pilotti i Helsingfors. Vi valde att köra ner redan på söndag för att inte behöva sätta hela natten på att färdas i bil, utan i stället gå och lägga oss tidigt för att få chansen att känna oss åtminstone lite utvilade när det var dags att sätta sig i flyget. Till flygfältet åkte vi med hotellets buss strax efter klockan fem på morgonen. 7:00 flög vi iväg då från Helsingfors-Vanda flygplats, och landade i Larnaca i Cypern strax efter klockan 11 på förmiddagen. Då visade termometern redan 29 grader, och solen stod högt på himlen. Inga bekymmer över vädret, i alla fall!

Efter att ha fått ut våra reseväskor hoppade vi på Tjäreborgs buss som tog oss in till Ayia Napas centrum. Vårt hotell hette Faros och låg på det absolut perfekta läget, mellan hamnen och centrum. Det tog 2 minuter att gå till bägge, så vi kunde inte ha valt bättre! Hotellet då, ja det var fint och stort men verkade ändå väldigt trevligt. Vi hamnade att vänta en stund på att vårt rum skulle bli ledigt, så vi passade på att vandra till en närliggande supermarket och köpa lite förnödenheter. Vatten, frukt och chips, alltså. Haha!

Frukost 4:30, inte precis den sedvanliga tiden!
Vacker morgonrodnad över världen!
 Vårt hotellrum var en junior suite...
 ... med havsutsikt!
 Utsikt över poolområdet hade vi också.

Efter att ha inkvarterat oss och kollat runt lite på hotellområdet hoppade vi i simkläderna och begav oss ner till poolen. Där var det varmt och skönt, och riktigt behagligt att spendera några timmar! När vi var lagom trötta och möra i huvudet var det dags för dusch och lite chill på balkongen. Trötta efter allt resande gjorde vi oss i ordning och gick ut för att leta reda på ett middagsställe redan vid 19-tiden. Hittade en liten restaurang bara en halv kilometer från hotellet, Farmer's Tavern hette stället. Där beställde vi mat och dryck, och njöt av det tills Basti började må illa. En kombination av lång resedag, för lite mat och för mycket sol under dagen gissar vi.. Så vi tackade för oss när vi ätit upp, och traskade tillbaks till hotellet och tog tidig kväll.

Här var det skönt att spendera eftermiddagen! En poolbar hade vi också.

Min rätt för kvällen var cypriotisk stifado med både ris och franska(?!). Basti åt mixed grill med olika kötträtter.