28 april 2012

Pecannötpaj

Konstaterade att det är en bra stund sen jag satt upp något recept här på bloggen, trots att jag i något skede lovade att det skulle bli ungefär ett i veckan. Nå, får väl ta och skärpa mig, ifall det fortfarande finns intresse kvar för att jag ska göra det? 
Nu ska ni i varje fall få ta del av en Pecannötpaj. Receptet härstammar från LBB, och är en av de bästa pajer jag vet. Allra bäst är den dagen efter, när den fått stå i kallt, och man serverar med vaniljsås... Mmm!


(bilden är från då jag bakade en likadan i februari)

Sabledeg
150g smör
100g florsocker
40g äggula 
2g salt
4g vaniljsocker
280g vetemjöl 
- blanda först smöret med 1/3 av mjölet
- rör ihop resten av ingredienserna, överarbeta ej!
- tryck ut degen i en pajform
- grädda i 160 grader, ca 10min

Fyllning
90g smör
125g råsocker
3st ägg
1dl lönnsirap (jag brukar använda mörk sirap, det går lika bra)
1,5 dl ljus sirap
1 msk punsch (går bra att lämna bort, det gör jag)
1 nypa salt
150g krossade (eller självhackade) pecannötter
1 msk vetemjöl
Pecannötter till dekoration
- vispa smör och råsocker ljust och pösigt
- tillsätt äggen, ett i taget
- blanda i sirapen och punschen
- blanda de övriga ingredienserna, och tillsätt i smeten
- häll över den förgräddade bottnen, och grädda i 15min
- sätt på hela pecannötter, och grädda 40min (160 grader)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar